Jump to content

Edit History

Ingper

Ingper

43 minutes ago, Hulda said:

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Menar du att Sverige & Norge har olika regelverk ?  Tror nog vi är ganska eniga, att förbinda landjord till batteriminus eller motorblock är väl lika no-no i Norge som i Sverige. Dvs man skall hålla 230V-jord och 12V-minus åtskilda (men inkopplade, givetvis).  Eller menar du att man i Norge kräver förbindelse mellan landjord och sjöjord (batteriminus, motorblock) ?  Det visste jag inte i så fall, känns ju galet...

Vad jag menade med mitt inlägg om Zinksaver är att den i Skandinavien ofta ger en falsk trygghet, eftersom mätningar visar att felspänningen på jorden ofta är mycket högre än Zinksavern kan spärra.

 

(F.ö. menar du nog elektrolytisk tæring, inte galvanisk, eftersom den är forcerad av landströmmen och inte av de olika metallernas potential :smiley:)

 

Vi är nog egentligen ganska eniga. Och nu vet nog TS hur h*n skall kontrollera sin Zinksaver :yesnod:, och det var ju frågan.

Ingper

Ingper

38 minutes ago, Hulda said:

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Menar du att Sverige & Norge har olika regelverk ?  Tror nog vi är ganska eniga, att förbinda landjord till batteriminus eller motorblock är väl lika no-no i Norge som i Sverige. Dvs att man skall hålla 230V-jord och 12V-minus åtskilda (men inkopplade, givetvis).  Eller menar du att man i Norge kräver förbindelse mellan landjord och sjöjord (batteriminus, motorblock) ?  Det visste jag inte i så fall, känns ju galet...

Vad jag menade med mitt inlägg om Zinksaver är att den i Skandinavien ofta ger en falsk trygghet, eftersom mätningar visar att felspänningen på jorden ofta är mycket högre än Zinksavern kan spärra.

 

(F.ö. menar du nog elektrolytisk tæring, inte galvanisk, eftersom den är forcerad av landströmmen och inte av de olika metallernas potential :smiley:)

 

Vi är nog egentligen ganska eniga. Och nu vet nog TS hur h*n skall kontrollera sin Zinksaver :yesnod:, och det var ju frågan.

Ingper

Ingper

35 minutes ago, Hulda said:

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Menar du att Sverige & Norge har olika regelverk ?  Tror nog vi är ganska eniga, att förbinda landjord till batteriminus eller motorblock är väl lika no-no i Norge som i Sverige. Dvs att hålla 230V-jord och 12V-minus åtskilda ?  Eller menar du att man i Norge kräver förbindelse mellan landjord och sjöjord (batteriminus, motorblock) ?  Det visste jag inte i så fall, känns ju galet...

Vad jag menade med mitt inlägg om Zinksaver är att den i Skandinavien ofta ger en falsk trygghet, eftersom mätningar visar att felspänningen på jorden ofta är mycket högre än Zinksavern kan spärra.

 

(F.ö. menar du nog elektrolytisk tæring, inte galvanisk, eftersom den är forcerad av landströmmen och inte av de olika metallernas potential :smiley:)

 

Vi är nog egentligen ganska eniga. Och nu vet nog TS hur h*n skall kontrollera sin Zinksaver :yesnod:, och det var ju frågan.

Ingper

Ingper

16 minutes ago, Hulda said:

Ja, det er ikke noe å krangle om. Hvis ZincSaver bare er en unødig dings, kunne man i Norge like gjerne koble i hht. DSB, som foreskriver at landjord skal tas om bord og kobles slik at jordkretsen har kontakt med sjøjord. Vanligvis til batteri minus eller til motorblokk. Når det ikke er to-polet anlegg. Og da starter den galvaniske tæringen, som mange har opplevd. Tror ikke vi skal starte den leksa en gang til. Sverige og Norge har forskjellige syn på 220 V i båt. Forskjellige regelverk. 

Menar du att Sverige & Norge har olika regelverk ?  Tror nog vi är ganska eniga, att förbinda landjord till batteriminus eller motorblock är väl lika no-no i Norge som i Sverige ?

Vad jag menade med mitt inlägg om Zinksaver är att den i Skandinavien ofta ger en falsk trygghet, eftersom mätningar visar att felspänningen på jorden ofta är mycket högre än Zinksavern kan spärra.

 

(F.ö. menar du nog elektrolytisk tæring, inte galvanisk, eftersom den är forcerad av landströmmen och inte av de olika metallernas potential :smiley:)

 

Vi är nog egentligen ganska eniga. Och nu vet nog TS hur h*n skall kontrollera sin Zinksaver :yesnod:, och det var ju frågan.



×
×
  • Create New...