Jump to content

Trenger T-rør 38mm med 19mm stuss til septik.


paxo

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til en enkel løsning for å sette på et T-rør inn på septikslangen uten å måtte

bygge det av en masse deler? Jeg vil gjerne ha sidestikket i 19mm slik at jeg kan sette på en tynn slange for

tilbakespyling av septikutløpet.

Dvs: Jeg kutter utløpsslangen (38mm) fra septiktanken, setter i et t-rør med sideutløp 19mm, kobler

på en slange på dette med ventil i enden og hageslangekobling.

Septiktanken har et 90 graders bend på utløpet (metall sveiset til tanken) og nå har det tettet seg to ganger.

Ved å kunne spyle mot stengt utøpsventil (i skroget) vil jeg kunne spyle opp bendet på en enkel måte.

Utløpsventilen er i Marelon, men skal jeg bygge t-røret i samme, kreves det mange deler.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

Hvis jeg bruker så stor dimensjon blir det vanskeligere å få

trykk fra hageslange, men ideen er god. Ser at Maritim har

Y-stykke til overkommelig pris. Litt knotete blir det da utløpsslangen

er horisontal mellom tank og utløp. Får måle litt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

IMG_20200810_115638.jpg.475dfdf1d1f126c2abfa0b593b4d28ab.jpgDa fant jeg en løsning som sparte meg for mye griseri. Tilbakespyler mot stengt utløpsventil for å blåse opp blendet ut av septiktanken. Systemet har en 90grader på utløpet fra tanken som har tettet seg 2 somre på rad. Stussen slangen står på, er lagd for y-ventil. Har Gardena kobling med stengeventil for ikke å forurense vannslangen i havna.

IMG_20200810_115658.jpg

IMG_20200807_110902.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...