Ask
pipe skrev On 15.7.2020 at 21.58:Det var også støy i media om leppefisk sin dødelighet i merdene for ikke lenge siden.
Den er skyhøy og dyrevernerne er godt organisert så dette kan også sette spikeren i kista for ett slikt fiske.
Jeg ville vært betenkt med å investere mye penger i ett slikt fiske med det bakteppet.
Ein ting er sikkert, og det er at all fisk dør før eller seinare.
bellen skrev On 15.7.2020 at 22.25:Dei som har gjort det best på leppefiske er dei som fikk utdelt gratis kvoter av staten og solgte dei dagen etter fo over en million. Hurra!!
![]()
Dette er ikkje korrekt. Ingen fekk "utdelt gratis kvoter".
Faktum er at før kunne alle som ville fiska leppefisk. Då biologiske omsyn gjorde det naudsynt å adgangsregulera/kvoteregulera dette fiskeriet måtte sjølvsagt dei som dreiv med fiskeriet frå før få lov til å fortsetja.
Komodo skrev for 13 timer siden:Beskatning av leppefisk er jo relativt nytt i kommersiell sammenheng. Sannheten er vel at beskatningen ble for hard innen dette ble regulert. Jeg synes i alle fall det er stor forskjell på hvor mye leppefisk jeg ser under dykking nå i forhold til på -80 og -90 tallet. Her er det noen som har saget i grenen de satt på...
Eg har dykka sidan 1992, og ser ingen skilnad i menga leppefisk.
Ida Marie III skrev for 9 timer siden:Ja, ingen tvil...langt mindre leppefisk nå en for få år siden...
Bør definitivt begrenses...
Fisket er alt begrensa, men etter kva eg forstår er det stor uvisse med tanke på storleiken på bestanden av leppefisk.
Ask