Jump to content

"Krater" på skrogbunnen etter sandblåsing.


tom Cognac

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten min på land i august i fjor (ikke prøvekjørt på vann) sjekket jeg båten så godt jeg kunne (lett å komme til)! Selger fortalte at båten var sandblåst og primet i bunnen. Da jeg nå for noen dager siden stoffet båten oppdaget jeg kraterlignende små groper i bunnen. Gropene er ganske like i størrelse, ca 3mm i diameter og kanskje 1/4 mm dype. De er så grunne at jeg ikke så dem mens bunnen var matt (svart), når jeg stoffet bunnen (den ble våt og blank av bunnstoffet) ble de synlige! Er dette noe jeg bør bekymre meg over? Båten blir sjøsatt i morgen (første gang hun får vann under buken siden sommeren 2018 - i følge selger :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Er båten sandblåst skal den  behandles med  en to-komp eooxy-primer.

 

AntiPest er en to-komponent epoxy-primer til bruk over og under vannlinjen på båter av gelcoat. Den er spesielt utviklet for å redusere faren for osmose / plastpest. En behandling med minimum 4 strøk varer normalt hele båtens levetid. AntiPest fungerer også utmerket som primer på stålbåter og lettmetall, og som grunning før lakkering ned Hard Top.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som "Plastpest", verre navn enn det det er i virkeligheten.

Google plastpest og du får mange svar og de er stort sett entydige, og det er noe som de aller fleste glassfiberbåter får.

 

Også her på forumet finnes det mange tråder om emnet, blant andre denne:

 

Stort sett ingen grunn til bekymring.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvor gammel båten er.

Det kan jo være at den etter hvert hadde fått så mange omganger med bunnstoff at tidligere eier til slutt valgte å sandblåse bunnen for å fjerne gammelt bunnstoff og få bunnen glatt igjen og at "gropene" er et resultat av denne sandblåsingen.

 

Han er i så fall ikke den første som har valgt å fjerne gammelt bunnstoff. Dette forumet har flere tråder som bekrefter det. Noen velger å bruke kjemikalier, noen velger å slipe og noen velger å skrape osv. osv.

 

Du har nå fått mange svar. Alt i fra at det ikke er noe å bekymre seg over, at det bare er blærer som ble dannet mellom skrog og form da båten ble støpt, at det trolig er plastpest og at det er groper etter sandblåsing ved fjerning av bunnstoff.

 

Skal du ha et mer entydig svar på det du lurer på må du først og fremst spørre tidligere eier om hvorfor han sandblåste bunnen.

Når du har fått svar på det er du kommet langt.

 

Vil du ha svar her på forumet på om "gropene" skyldes bobler etter støping, plastpest eller spor etter sandblåsing bør du legge ut et bilde.

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville i utgangspunktet ikke vært bekymret for groper av en slik størrelse, gitt at grunning osv. er gjort slik det skal. Det betyr 2-komponent primer påført som det skal, og i mange nok lag. Skal du snakke med selger, så ville jeg fokusert minst like mye på dette som på årsak for sandblåsing.

 

Du skriver ikke hvilken type båt. Er det en båt hvor fart og hver minste knop er viktig, så kan selvsagt disse gropene være noe negativt. For båter og båtbrukere flest vil jeg mene det ikke er merkbart i praksis. 

Link to post
Share on other sites

Om de er 1/4 mm dype er det ikke plastpest. Tykkelsen på gelcoat er større enn dette.

Det er mer eller mindre luftinneslutninger i alle støp, og i gelcoat.

 

Plastpest er når luftlommene inne i laminatet trekker vann, som over tid (og i ett herlig miljø) lager overtrykk i porene og lager bobler slik at plastlaminatet delaminerer. Da mister man også styrke.

 

For å få plastpest må man ha:

-En dårlig støp med mye / store nok luftlommer i laminatet.

-Sjøvann over tid slik at laminatet får tid nok til å trekke vann. (Laminatet trekker vann osmotisk langs fibrene)

-Kjemisk prosess (med sjøvann og kjemikaliene i 'luft'lomma som hovedingrediens) som øker trykket i boblene slik at de utvides, og sprer seg til neste boble.

-Temperatur fremskynder prosessen, og kan også gjøre at man får synlige bobler uten at man egentlig har 'ekte' plastpest'.

 

Mest sannsynlig er det som beskrives luftlommer i gelcoat, som sprekker når man bruker blåsesand. 

Epoxy-primer tjener flere hensikter i dette bildet:

-Fylle slike 'pinholes'

-Skape heft for bunnstoff

-gjøre overflaten (mer) vanntett.

 

For en båt som landsettes vinterstid og får rikelig tid til å tørke ut mellom sesongene, er min mening at slik primer er unødvendig. 

På en båt som ligger ute hele året, og som dokkes kun i korte perioder ville jeg nok anbefalt det før første sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

123_263314236.jpg.c0143542155d961f6b57a41d6cff10ff.jpgHer var det mange flotte svar, mye kunnskap her :thumbsup: Takker.

Båten er en 1986 modell Flipper 640 HT (bildet tatt hos selger i fjor) Selger informerte om at båten var sandblåst - og jeg (mitt naut) spurte ikke hvorfor. Jeg sender ham en sms og spør hvorfor :smiley:

Personlig tipper jeg sandblåsingen er et resultat for å fjerne gammelt bunnstoff og da bør priming etc etterpå være viktig - og er det bra da bør det kanskje ikke være noe å bekymre seg over? Å ta et bilde har jeg forsøkt, men resultatet blir bare veldig dårlig :sad:

Redigert av Bræin Stårm (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 15.7.2020 at 19.39:

Håper du kommer tilbake med svaret fra selger.

Fikk svar fra forrige eier:

"Ble sandblåst for påføring av nytt bunnstoff av tidligere eier. Ikke pga. Skade. Primer og stoffet. Lykke TU med båtturer "

Jeg er 4. eier på båten. Båten ble sjøsatt i dag og alt fungerte meget bra, både båten på vannet og motoren - en Mercury 2t, 90 hk fra 1993. Kjørte i flott sol fra Møvik (for de som er kjent i Larkollen) til Fuglevik marina, fylte opp tanken og returnerte til Knutvika båthavn i Larkollen. Motoren malte som en katt. En megaflott dag for en som ikke har hatt båt på 25 år (undertegnede :thumbsup:)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...