Jump to content

Suzuki DF 6 med startproblemer


Smite

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte en nyere brukt (2015) modell Suzuki DF 6 til jollen. 

Testet den hos selger, startet greit og gikk fint.

 

Kjørte den hjem(med riktig side opp) og hadde den i garasjen noen dager før jeg monterte på jollen.

Fyllte på mer bensin(intern tank), slik at det var ca 1 liter ny bensin og 0,5 liter gammel. Bensinkannen jeg brukte hadde litt eldre bensin i seg, kanskje 1 liter, og jeg fyllte på med 4 liter til der, før påfylling på motor som nevnt. Burde tømt den gamle bensinen fra bensinkannen, men det gjorde jeg ikke.

 

Motor startet greit, men begynte kjapt å host og harke og ville ikke gå uten choke. Startet på nytt, og motor gikk en stund før den kubbet. Tilslutt startet den såvidt, før den stoppet, selv med choke, og også uten.

 

Først etterpå tenkte jeg på at bensinen fra bensinkannen kunne være flat eller ha vann i seg dessverre. Jeg har nå tømt tanken på motor, og har bensinen på gjennomsiktig flaske, og det er ikke noe vann i den. Heller derfor mot at den er flat, hvis det er det som er problemet. Den er meget luktsvak. 

Sjekket tennplugg også, og den gnistrer som den skal. 

 

Har fyllt på ny bensin, samt tømt forgasser med dreneringsskrue flere ganger, men får ingen som helst tegn på at motor vil starte igjen. Dratt i startsnoren 100 ganger, og tømt forgasser sikkert 10 ganger, men det er ikke noe tegn til å ville starte.

 

Noen tips til hva som kan være galt, og hvordan man kan fikse?

 

Mvh

M

Link to post
Share on other sites

Ja, sjekket tennplugg. Den ga fin gnist, der den skulle. Litt sotete var det eneste. 

Dødmannsknappen skal være ok ja. 

 

Eneste jeg kommer på selv, kan være at gammel bensin(som muligens er flat) fremdeles er nederst i tank iog i motor, og at den ikke starter pga det. Mulig den hypotesen er feil men.

Link to post
Share on other sites

Det må nok en skikkelig rens av forgasseren til. Gjerne med ultralyd. Det er små kanaler i disse småtassene. 

 

Om ikke det hjelper: Dette er vel en firtakter? Det var en her på forumet for noen uker siden som fikk problemer pga at ventilene hadde satt seg under lagring. Verdt en liten sjekk?

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Index her, en ordentlig rengjøring av forgasser burde gjøre susen. At ventilene har satt seg, vel, ja, men den startet og gikk hos selger og da han kom hjem og startet den etter noen dager, men jeg ville renset forgasser ordentlig og sjekket bensintilførselen/filtrene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...