Jump to content

Cummins 5.6L radiator koker over

Pungen

Recommended Posts

Opplever at radiatorlokket på min Cummins 5.6L fra 1989 «koker over» når jeg kjører over 7 knop. Kan være at varmeveksleren sannsynligvis er tett på saltvannsiden. Noen som vet hvordan denne kan/skal renses eller om noe som løser slike oppdrag i Oslo. Ferien ble brått avbrutt! 

DEDAB786-7663-44C8-A883-BC897A5097C2.jpeg

77768259-B149-4EA2-B3F8-8F07A407B283.jpeg

Velkommen til baatplassen.

Nå kan årsaken her være  så mangt.

Det kan være et kjøleproblem.

Eksos som kommer inn i kjølesystemet en annen mulighet.

Hva er historikken din med denne motoren?

Hva viser temperaturmåleren?

Kommer det godt med vann i eksosen?

Bare for å begynne et sted.

Hvis du vil rense sjøvannsiden kan du gjøre det enkelt selv, søk på Systemrens her på siden.

Redigert av Johannes (see edit history)

Hei Johannes, takk for svar. 

Jeg har snakket med teknikker som tror det er varmeveksleren, men han har ikke sett motoren. Jeg gjør et søk på Systemrens her på siden nå, og ser om det er noe jeg kan fikse selv. Helt umulig å få noe verksted til å komme å hjelpe nå i juli. 

Her har du historien siden jeg tok over den i mars:

Skiftet starter og stopper.

Byttet eksosrør og ventilasjon.

Sjekket og etterfylt olje. 

Temperaturmåleren går sakte opp mot 80-100 grader og stopper der om jeg kjører i rolig tempo (4-6 knop). Det er når jeg saktner ned motoren etter at jeg har kjørt en lengre tid i 7-8 knop. Stopper jeg motoren overoppheter det og jeg opplever ofte at det poppler vann opp fra radiatorlokket, sli at jeg må fylle på. Det virker ikke som det lekker fra toppakningen. 

Eksosen spruter ut vann jevnt og trutt. 

Hvis du har noe anelse på hva det kan være så blir jeg glad, for jeg må fikse dette selv om det skal bli noe båtferie i år :) 

Hei, snakket med tidligere eier og han vet ikke når impeller sist var byttet. Men varmeveksleren ble sist renset for 5år siden. 

Tidligere eier har en ny impeller jeg får som jeg kan bytte. 

Håper nå at det fikser biffen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...