Knallipadden Startet 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2020 Mange båtfolk misliker at vågen i Bergen har blitt en havn for de som ønsker å ta festen helt ut. Hvordan kan man tilrettelegge bedre slik at alle kan trives? https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/509qXE/fleire-reagerer-paa-nattebraak-i-vaagen-skal-vi-gjestar-sitje-vakt-hei Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Nå holder jeg til langt unna Bergen (Oslofjorden), men som relativt ny som båteier og familiefar er dette med festing blitt ett irritasjonsmoment større enn jeg trodde på forhånd. Jeg kan forstå at man vil ta seg en dram eller to, og kan gjøre det selv når jeg ikke har ansvar for andre i båten, men.. Det virker som folk glemmer vanlig folkeskikk, og at det skal man liksom "bare tåle" når man velger å ligge i en gjestehavn :( Når man åpenbart er til sjenanse for sine båtnaboer etter kl 23, og i tillegg blir snakket til skjønner jeg bare ikke hva som går gjennom hodet på folk... antagelig lite. Og det er ikke bare unge, men denne sommeren har det uten unntak vært godt voksne som har laget bråk til langt på natt uten tegn på å tenke på andre. For min del tror jeg livet på svai blir fasiten fremover! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Jeg vil på ingen måte trampe i salaten her, og jeg er selv småbarnsfar og synes vedvarende «dunking» utover natta er en uting. Men, nå er vel akkurat vågen, Aker brygge og andre lignende steder midt i byen plasser jeg ikke ville hatt særlig stor forventning til nattero i utgangspunktet. Sier ikke dermed at jeg synes det er greit, men hadde jeg forhåpninger om en rolig natt, hadde jeg nok lagt meg et annet sted. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lazyjack Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 Jeg synes ofte det er påfallende hvor passive havnevaktene/vertene er i forhold til dette. I ferietiden burde disse være på hugget rundt den tiden det skal være ro i havnene og informere eventuelle festløver om reglene som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 For min del snakker vi Holmestrand, Horten og Sætre.. ikke Aker brygge. Uansett undres jeg over at en gjestehavn er å betegne som et område for ufrivillig utekonsert og julebord, selv om den ligger i nærheten av ett sentrum. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Knallipadden skrev for 2 timer siden: Mange båtfolk misliker at vågen i Bergen har blitt en havn for de som ønsker å ta festen helt ut. Hvordan kan man tilrettelegge bedre slik at alle kan trives? Da må man vel skille de to gruppene ? I Tønsberg fungerer det greit ved at de som skal ha fest og moro legger seg utenfor restaurantene og de som vil ha en del mindre partyfaktor legger seg så langt vekk som mulig. Men klart i beste ferietid kan det bli fullt på partydelen av brygga som fyller seg opp først slik at de som skal feste lekker inn i blant de som ønsker ro og i vertfall nattero. Sikkert noen som ønsker ro kl 2300 som har forvillet seg inn på den delen av brygga som har ett mer liberalt forholdt til støy også som kan være misfornøyde men dem om det. Det finnes jo noen som tror de ønsker ro helt til treffer gamle kjente eller blir bedt over til nabobåten, så drikkes det litt mer enn planlagt , "danseband" musikken høyere og høyere som igjen fører til at de må snakke høyere. Så er det i gang til langt på natt også der. Redigert 15.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Pleier å ligge så langt ute på Bryggesiden som mulig de gangene vi bruker Bergen havn. Der pleier det å være roligere. Ligger man ved torgutstikkeren, er man jo nærmeste nabo til restauranthuset Zachariasbryggen. Jeg tåler mer bråk når jeg velger å ligge i en slik havn, men alt har en grense. Men kjenner jeg blir lettere irritert ved bråk i rolige gjestehavner og uthavn. Dog er min erfaring at det er lettere å få festløvene til å roe seg slike steder enn midt i byen. Sikkert noen som irriterer seg over oss også, når vi samles på kaien med gode båtrvenner og latteren sitter løst. Men etter 23, prøver vi å bruke innestemme. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
S/Y Emma Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 (redigert) Syns det burde være mulig å ta hensyn til andre... Men akkurat i Vågen er det dessverre en tapt kamp. Ligger man der, må man bare regne med at det kan være party i nabobåtene. Holdningen "If you can't beat them, join them" gjelder. I alle fall om man ligger helt innerst eller på Shetlands-Larsens brygge. Lenger ute, eller borte ved restauranten ved Fisketorget kan det være litt roligere. Vi går kun til Vågen om vi skal "på byen" en helg. Selv om vi ikke bråker mye selv, går vi ut ifra at andre rundt oss gjør det. Det er bare å låse alle luker og stappe noen sov-i-ro i ørene. Man må også regne med at fulle folk som skal på nachspiel i båten som ligger ytterst tramper som elefanter over dekk klokka 03 om natta. Vågen nytes best utenom sommersesongen. Alternativt er det en stille gjestehavn på Marineholmen i Puddefjorden, som ligger en halvtimes gange fra Bryggen. Strusshamn på Askøy er også et rolig alternativ, om man får plass. Uthavner fins det en del av i nærheten. Vi bor selv i Solheimsviken marina, og der er det bom stilt om natta. Å legge seg i Vågen om man vil ha en rolig natts søvn i sommerhalvåret, er enormt optimistisk. Redigert 16.Juli.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Havlengt Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 «Har blitt»? Eg vil heller sei; «har alltid vore» Så lenge eg kan hugsa har vågen vore ein av dei mest urolige og utrivelege stadane ein kunne oppsøkja med båt. Heilt greit at det vert sagt frå at dette ikkje er greit, men det burde vera allmenn kjent. På ei anna side, så er det ikkje påbudt å liggja i vågen heller.. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 (redigert) Vi opplevde vel helst at det var bussene som lagde støy da vi lå litt innenfor Radisson de to siste nettene før Tall ship i fjor. Var kanskje bare heldige, og så er det gjerne verst i helgene. Redigert 16.Juli.2020 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2020 Jeg har forståelse for at folk vil ta båten til byen og ta en fest, men trenger de å lage så mye baluba at det er umulig for andre som også har lyst til å overnatte i sentrum og ikke vil feste til solen står opp å være der? Det må gå an å kose seg sammen med andre uten å bråke slik at andre ikke kan sove. Byen er for alle — ikke bare de som vil feste. Det er naturlig nok litt mer støy nær diverse utesteder, men man trenger ikke å konkurrere med nattklubber om å lage mest mulig støy. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Knallipadden skrev On 16.7.2020 at 16.08: Byen er for alle — ikke bare de som vil feste. Knakande godt sagt.. Der er nok drøssevis av båtplasser i byn der man kan ligge uten å bli særlig plaget av feststøy. Om man legger seg på dørstokken til nesten alt av utesteder ber man vel om litt bråk. Kanskje må man innrette seg etter de andre, og ikke forlange at verden stopper opp for en? Andre siden av vågen: Marineholmen. Sandviken. Laksevåg Store lungeren. for å nevne noen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.