Jump to content

Demontere/montere propell. Trenger noen råd.


Avsluttet2

Recommended Posts

Okei, jeg kvier meg litt til å begynne å skru, særlig siden jeg skal gjøre dette mens båten ligger i sjøen.

Må snu båten slik at motoren kommer inn til bryggen demontere propellen, snu båten igjen og ta med meg propellen for inspeksjon.

Har lite lyst til å fore krabbene med skiver og smådeler så jeg har trålet nettet etter deletegninger og monteringsanvisninger for propeller på utenbordsmotorer.

 

Ser det er en eller flere skiver mellom mutteren og propellen, men er det også skive® på innsiden av propellen eller andre deler som løsner når jeg trekker ut propellen?

 

Noen som har peiling på størrelsen på mutteren som holder propellen? Eventuelt om det er mulig å komme til med en skiftenøkkel, ser ut som om mutteren står inne i huset slik at det kan være vanskelig.

 

Og til slutt, noen regel for hvor mye mutteren skal teites, eller er det bare å skru til og avpasse slik at jeg får låsepinnen på plass?

 

Motoren det gjelder er evinrude e-tech 90 hk, men regner vel med at dette er mye det samme på alle typer motorer.

Link to post
Share on other sites

Fant et bilde som muligens kan hjelpe deg. Er fra et Mercruiser Alpha-drev, men som du sier: Det er mye likt.

 

Bilde

 

Forklaring til bokstavene:

A - Propeller Shaft

B - Propeller Thrust Washer

C - Propeller

D - Splined Rear Hub

E - Locking Tab Washer

F - Propeller Nut

 

Det er mulig din mutter har en splint gjennom istedetfor den "locking tab washer". Videre tror jeg at du bør bruke en pipenøkkel for å komme til. Lås gjerne av propellen med en planke oppunder kavitasjonsplata slik at den ikke snurrer rundt når du skrur. Størrelsen på mutteren vet jeg ikke, men om du tar med deg et pipesett så skulle den saken være grei. den er vel 24mm elelr noe slikt om jeg må gjette.

 

Men hvorfor skal du ta den med deg for inspeksjon? Er det vibrasjoner eller?

Link to post
Share on other sites

Det finnes propellmutternøkler i hardplast som da selvfølgelig både tåler saltvann og flyter. Mercury/quicksilver leverer i allefall slike til sine modeller.

Alternativt bruk tau i verktøyet, eller heng en bag slik at den kommer under undervannshuset og at verktøy og evt løse deler som kun er under påvirkning av tyngdekraft treffer nedi bagen.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke mulighet til å finne en grunn sandstrand å dra båten opp på flo sjø, med hekken mot land. Da står du kansje tørt om du venter til fjære sjø før du begynner å skru. Nå er det nok ikke så stor forskjell på flo og fjære på Bergenskanten som i Trøndelag, men noe er det vel?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei.

 

Som er anvist over så er den tegningen veldig lik på de fleste båtmotorer uansett modell og størrelse.

 

Inn mot propeller shaft så skal det ligge en trust skive før du monterer på drive sleeven.

Deretter så settes propellen inn i spor, etter propell så settes inn noe som heter drive sleeve adapter før du monterer på en tab ende skive(den er hakkete) den er meget viktig siden den holde propellen på plass slik at den ikke får alt for mye slark.

Jeg hadde dette problemet, en som tydeligvis ikke hadde peil hadde montert propell uten denne ende skiva... var over 1.5cm slark.

 

Den siste delen er låsemutteren som er normalt 27mm, bruk ett pipesett for å demontere denne slik at du ikke ødelegger den.

 

Håper dette kan hjelpe deg.

 

Preben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...