Jump to content

Scand med MerCruiser Diesel m/ bravo III drev oppnår ikke toppfart - kun ca 9 knop av maks 27


Phil D

Recommended Posts

Kjøpte båten forrige sesong, har hatt service på både motor og drev under vinteropplag.

Hadde båten uten problem i 26-27 knop i fjor.

Etter den ble satt ut i år ble den kjørt til der vi har båtplass, ca 20-30 min, prøvde da ikke toppfart, men kjørte ca 17 knop uten at vi merket noe problemer.

Siden da ble den liggende ca 3, nesten 4 uker før vi tok første tur: 

Oppnår da ikke toppfart, kun ca 8-9 knop (av 27 som er maks).

Turtall kommer ikke opp i 3000 en gang (5000 er maks på måleren).

Etter ca 6-7 knop når vi gir mer fart, kommer det en veldig høyfrekvent lyd (ikke veldig høyt), og tror noe lukt som vi ikke kan plassere (ikke diesellukt), så vi sakket av ganske raskt.

Temperaturmåleren for motoren viser at den ikke blir opphetet, den er under middels.

Da vi lå i havn, hadde vi motoren i fri, og fikk maks turtall (4600) uten problem.

Vi antar det på noe vis har med groe å gjøre?  

Vanninntaket til drev var ganske tett, vi skrapet løs fra begge sider, med det vi hadde kom vi ca 4-5 cm inn fra hver side.

Vi prøvde en tur til, men med samme resultat som nevnt over.

Ellers har drev fått bunnstoffbehandling som del av service, og liste med deler skal være byttet på både motor og drev. 

 

Har ingen erfaring med båt, men har skrudd en del på gamle bilmotorer så vil gjerne gjøre et forsøk med litt hjelp herfra.

Redigert av Phil D (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 9 timer siden:

Jeg tipper du har fått groe på propellen.

Ja, vi tiltet opp drevet, og fikk renset litt/fikk av det verste. Da virket det som propellene snurret lett rundt for hånd. Men vi har nok ikke renset nok, og tenker det beste er å finne et sted å få heiset opp og spylt vekk både drev/propeller og skrog. 

Link to post
Share on other sites

Sjøfnugg skrev for 12 timer siden:

Først sjekk at turbo ikke har satt seg.

Den skal spinne lett når den snurres litt for hånd. 

 

Vi tiltet opp drevet, og fikk renset av det verste på propellene. Da virket det som de snurret lett rundt for hånd.

Men vi er litt grønne her, så det med turbo er vi usikre på, hvor er den ?

 

Siden du satt oss på sporet på turbo, så fant jeg en lenke for typiske tegn på defekt turbo, og det eneste som virket kjent for oss er dette med høyfrekvent lyd, ellers har vi ikke lagt merke til de andre tingene (bortsett fra manglende krefter/manglende fart selvfølgelig): 

https://turbo.no/aktuelt/hurtig-feilsoking/

 

Tenker vi uansett burde starte med skikkelig spyling av skrog og drev og ser om det blir bra da, ellers kan vi gå videre med turbo-undersøkelser.

Takk!

Redigert av Phil D (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har BMW D190 som er ganske likt til Mercruiser 4,2.  Hadde likt problem på våren: motoren ville ikke passere 2000 rpm og da kpm det også høyfrekvent lyd som stoppet når jeg slakket gassen litt. Da måtte jeg bytte turbolader som ville ikke spinne ordentlig. Grunnen til at den havarerte  var manglende oljetrykk etter første oppstart etter vinter. Klarte å fikse oljetrykk problem men turboen fikk for store skader.

 

 I tilfelle du finner ut at det er turbolader som er feilen sjekk gjerne oljetrykk i motoren også. 

Link to post
Share on other sites

Groe på propell betyr mye og bør fjernes i alle tilfeller, men lett å sjekke om turboen har satt seg eller ikke. Her er turboen. Du kan ta av luftfilteret (der klistremerker med tekst sitter på) ganske lett. Du ser da bladene til turbo. Den bør kunne roteres lett med fingrene. 

E646C051-98BF-4ECC-B58C-B488922E3A52.png

Link to post
Share on other sites

nor star 290.. skrev for 23 timer siden:

Hva slags diesel motor er dette som går på 5000 omd. Her må noe ikke stemme. 

Ja, det er bare måleren som går til 5 tusen, i manualen til motoren vår så står det at anbefalt operasjonsområde er 3600-3800 (som vi fikk lest oss opp til etter at vi startet tråden her).

Redigert av Phil D (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev On 17.7.2020 at 14.56:

Jeg ville begynt med å skrape propellen, ikke like ille når det er grodd på skroget. Koster jo litt å løfte båten.

Har sjekket litt - ja, virker veldig dyrt å løfte båten. I tillegg har de nærmest oss som vi kontaktet ferie og kan ikke løfte før begynnelsen av august. Vollen marina har båtvask uten løft, men slik vi skjønte det blir det bare skrog, ikke rundt drev (og ikke baugpropell heller), men kan uansett ikke gjøres siden vi har bunnstoffet båten i år.

Vi skraper av så mye vi klarer fra land, og så blir det å  hoppe i sjøen -har heldigvis våtdrakt og dykkermasker.

Link to post
Share on other sites

Norddron skrev for 20 timer siden:

Groe på propell betyr mye og bør fjernes i alle tilfeller, men lett å sjekke om turboen har satt seg eller ikke. Her er turboen. Du kan ta av luftfilteret (der klistremerker med tekst sitter på) ganske lett. Du ser da bladene til turbo. Den bør kunne roteres lett med fingrene. 

 

 

Flott, takk for bilde og instruksjon. Vi fant ingenting om turbo i manualene våre. 

Jeg åpnet opp, og det snurrer lett rundt. 

Bladene virker "tørre", selv om det er litt "grease"/skitt. Er det normalt? Fikk ikke lagt til filmsnutt, men her er et bilde.

WhatsApp Image 2020-07-18 at 22.16.07.jpeg

Redigert av Phil D (see edit history)
Link to post
Share on other sites

A.M.S. skrev On 17.7.2020 at 17.15:

Har BMW D190 som er ganske likt til Mercruiser 4,2.  Hadde likt problem på våren: motoren ville ikke passere 2000 rpm og da kpm det også høyfrekvent lyd som stoppet når jeg slakket gassen litt. Da måtte jeg bytte turbolader som ville ikke spinne ordentlig. 

 

Dette virker helt likt vårt problem (høyfrekvent lyd, som stopper når vi slakker av), bortsett fra at turboen spinner fint (svarte akkurat over) 

Vi lurer da på om det ikke er der problemet ligger. 

Har ikke fått skrapet på skrog enda, og ikke tatt en ny ordentlig runde på drev/propeller, så står på listen nå som neste punkt.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

oppdatering fra oss: vi hadde mye groe/ruer på drev og propell, og da det var skrapet av fikk vi 22-23 knop. På selve skroget var det bare noe flekker her og der med slimete grønt som virket som satt løst. 

VI hadde fortsatt denne noe høyfrekvente lyden (svakt) fra motoren over ca 8 knop. Ikke funnet ut av det enda.

Og vet ikke hvorfor toppfart nå er ca 23 mot 26-27 knop fra i fjor. Kan jo være skroget som ikke er vasket, men vi håpet turen I noe bølger på 23 knop fikk slitt av det meste der.

Angrer på at vi ikke sjekket toppfarten etter service og vinteropplag. Da hadde vi I hvert fall visst om status da båten hadde hatt service og var helt ren for groe.

Link to post
Share on other sites

Resterende groe kan godt trekke ned maksfart noen knop. Så betyr det også noe hvor mye last/vekt som er i båten,  og selvfølgelig forholdene på sjøen når du prøver.  Den høyfrekvente lyden, det er kanskje et dumt spørsmål, men det er ikke turboen du hører? På hvilket turtall kommer lyden? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...