Jump to content

Scand med MerCruiser Diesel m/ bravo III drev oppnår ikke toppfart - kun ca 9 knop av maks 27


Phil D

Recommended Posts

Norddron skrev On 4.8.2020 at 9.53:

Resterende groe kan godt trekke ned maksfart noen knop. Så betyr det også noe hvor mye last/vekt som er i båten,  og selvfølgelig forholdene på sjøen når du prøver.  Den høyfrekvente lyden, det er kanskje et dumt spørsmål, men det er ikke turboen du hører? På hvilket turtall kommer lyden? 

Takk, andre har også nevnt dette med resterende groe, last /vekt. Kan ikke huske at last/vekt er veldig anderledes enn i fjor da vi hadde bortimot 27 knop. Det var en del vind da vi prøvde maksfart nå sist, og fikk opp i 23,3 knop medvind, og 22 knop motvind (synes det var litt rart det ikke var større forskjell på med og motvind). Kan jo være resternde groe da som gjør at vi ikke kommer mot 26-27 knop?

 

Turboen har vi åpnet opp, og det snurrer lett rundt. men ellers vet vi ikke om mer å sjekke her. Usikker på turtall når lyden oppstår ved ca 8 knop. Vet bare at vi hadde ca 3600-3800 ved 23 knop. Fra ustabilt minne tipper jeg lyden kommer før 2000 rpm. Det må vi sjekke en gang til...

Link to post
Share on other sites

Jeg har typisk 29-30 knop på «blank» båt og kan falle ned til 23-24 knop utover i sesongen.  Jeg klarer aldrig å skrape propellen helt ren når den er i vannet så har ofte 25-26 på slutten av sesongen. Turbo skal vel slå inn fra 2200 rpm eller noe. Slikt, så hvis lyden er fra før 2000 er d vel ikke turboen. 

Link to post
Share on other sites

Har samme type motor, og turbo begynner å spinne ved ca 1800 rpm hos meg. Hører helt greit lyden fra turboen når jeg passerer dette turtallet. For flere sesonger siden var skrog og propeller så mye grodd at det var nesten umulig å få båten i plan. Manglet en del for å oppnå riktig turtall, men husker at hylet fra turbo virket mer påtrengende enn normalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...