Jump to content

Mercury 150 EFI 2013 Throttle Position Sensor-feil

largo

Recommended Posts

Hei dere. Jeg har nylig kjøpt en båt hvor det står en 2013 Mercury 150 EFI. Bortsett fra en noe tammere lyd enn på min gamle men nydelige Yamaha F225 har jo denne maskinen oppført seg greit på de timene jeg allerede har fått logget på den, med et par unntak:

Første tur opplevde jeg at motor ikke ville gå under 2000 o/min. Jeg tok hendel til tomgang, men turtall gikk ikke ned. Verre var at hendel ikke gikk i nøytral. Dette skapte problemer da jeg skulle legge til, men jeg fant en råd, og da jeg skulle begynne å kikke på dette fant jeg at problemet rettet seg selv da jeg stanset motoren. Da gled hendelen i fri og jeg kunne starte, hvoretter den ruslet pent på tomgang. Dette problemet har kommet igjen et par ganger.

I går og i dag fikk jeg imidlertid en feilmelding i displayet som meldte om throttle position sensor fault. Jeg opplevde noen få tilfeller hvor den plutselig kuttet i turtall, men etter et par repetisjoner av denne alarmen gikk den av og motor oppførte seg eksemplarisk.

Jeg regner med at det er noe i denne sensorfeilen, men den kom ikke på da jeg opplevde det første av det jeg vil kalle mekanisk problem med hendelen. Er feilene her relaterte til hverandre? Er det ting jeg bør sjekke som kan løse saken? Er det noen som kjenner til lignende erfaringer? Jeg er ukjent med denne maskinen, og vil gjerne høre om erfaringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...