zooper
Flere her nevner seilbåt - og jeg er enig. Min første båt var en Nidelv 24 - en fantastisk båt. Med de erfaringene jeg har nå, kunne jeg valgt igjen så hadde det blitt en liten seilbåt med cockpittelt. For en 15 åring blir det maks 26 fot. Kan du derimot vente til du blir 16 får de fantastisk mye seilbåt i en Maxi Fenix 28 - en seilbåt som er egnet til en liten familie eller en gjeng med kompiser.
En snekke er ikke bare lett å hanskes med, spesielt i trange havner med vind eller strøm. Vindfanget er stort og man får ikke hjelp av en tung kjøl til å motvirke avdrift. Og som med seilbåten har den ikke svingbart propelldrev/hus. Det kan neppe forsvares å installere en baugpropell til å kompensere for denne mangelen. En snekke ruller også mye mer, og motoren støyer ofte en god del mer den også. I sjø er man mye mer komfortabel i en seilbåt. Jeg synes også en seilbåt er bedre å bo i, spesielt om man er flere kompiser på tur. En seilbåt er også tryggere. Det er nok av folk som har seilt til middelhavet eller krysset atlanteren med seilbåter under 26 fot - men ingen med en snekke. Man har også to framdriftsløsninger om en skulle slutte å virke - og det er en trygghet i det også. Jeg kom over en 15 åring som hadde seilt alene fra Norge til Middelhavet i en gammel 24 fots seilbåt med google maps som eneste navigasjonsmiddel...
En seilbåt åpner også opp til seilsportens mange gleder.
Noen ulemper med seilbåt er nevnt her, men de mest relevante mener jeg er dybde, muligens også høyde (om man ofte vil ferdes i farvann med lave broer). En snekke kan man også motre under kalesjen, ute av vær og vind - i en seilbåt må man kle seg og sette opp teltet når man kommer fram (på edre modeller).
Et tips er å kjøpe båt sammen med noen og dele på kostander med båtplass, opplag, båtpuss, forsikringer, vedlikehold, arbeid, osv