Jump to content

Volvo Penta vs. Yanmar


nomen

Recommended Posts

En leser "stadig" om problemer med VP motorer tæring,elektronikk,injektorer,eksosbend osv.

Så er det vel disse motorene det er flest av i norske fritidsbåter?

Søker en på Yanmar, så kommer det også opp endel feil og "ting"

 

 

Er det noen som tør å mene noe om hvilken motor som er å foretrekke?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Bare mitt generelle inntrykk er at det relativt sett, i forhold til antall motorer, at det er en høyere andel som favoriserer Yanmar. Jeg har hatt begge deler og har opplevd begge merker som skuddsikre - hvorav jeg har hatt en 30 år gammel VP. Mitt inntrykk er også at misnøyen mot VP gjelder i større grad nyere, og gjerne større motorer.

 

Den motoren jeg har likt best var en Yanmar 4JH-TE (kanskje fordi den hadde dobbelt så mange hester som det lille fortrengnigsskorget på den 24 foter gamle snekka strengt tatt trengte).

 

Ellers har jeg hørt veldig mye positivt om Yanmar sin 3GM30F og 2GM20F. Disse er nå erstattet av henholdsvis 3YM20 og 3YM30AE som Yanmar lover har enklere vedlikehold og den samme driftssikkerheten. Hade jeg måttet velge mellom en brukt VP og en Brukt Yanmar hadde jeg gått for en Yanmar fra GM-serien. Skulle jeg gått for en ny motor hadde jeg valgt den motoren som var billigst - totalt sett, inklusive installasjonsarbeidene (motolabber, girkasse, drev/seildrev, instrumenter, etc). Alt annet likt hadde jeg valgt Yanmar.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...