Jump to content

Ekkolodd + mobil, eller ekko/kartplotter i åpen tur/fiskebåt?

DeepFu

Recommended Posts

Har kjøpt en Buster M som vi og ungene (over 17, og med BF-prøven) bruket til dagsturer og fisking i Ofotfjorden. Akkurat nå har jeg tyvlånt svigerfar sitt Garmin Echo 150 ekkolodd, som forsåvidt gjør en grei jobb på sei-grunnene, men jeg regner med at han vil ha det tilbake når han kommer hjem fra ferie.. 

Så jeg lurer på: får jeg et bedre ekkolodd av å bruke 3000 på bare det, enn om jeg bruker 4000 på lodd/plotter? Og er de rimeligste kombi-instrumentene i det hele tatt brukbare? Har lastet ned hvor? - appen, og det ser jo ut til å stemme rimelig greit, selv om markøren har en tendens til å hoppe litt innimellom. Og skal alle lodd klare å holde bunnkontakt i planefart, forutsatt at svinger en er justert riktig? 

Installerte openseamap på en Garmin Montana GPS jeg har, men det blir alt for lite detaljert synes jeg. Bøyer, staker og lykter kommer opp, men ingen dybdeangivelser. Og jeg regner med at med en kartplotter må jeg kjøpe kart i tillegg, så da baller det fort på seg. Da tror jeg at jeg satser på en Ram-Mount mobilholder og et rent ekkolodd. Men er det noen merker som gir mer bang for the buck? Ser ikke for meg at vi blir å fiske særlig dypere en rundt 150m. 

Jeg fisker i åpen båt. Saltvann.

Plotter + kartplotter er overlegent.

Operere en mobilskjerm med våte fingre i litt bølger = bare frustrasjon. 

Ikke minst så har du også mulighet til å legge inn "waypoints" der du finner fisk. Da er det SÅ mye lettere å finne tilbake til der fisken står senere. Helt totalt overlegent. 

Jeg har gode øyne, så synet er ikke problem. Jeg fisker med et Lowrance 4" kombi instrument og det fungerer fint.

Hvis du fisker i saltvann hadde jeg uten tvil gått for et Hook Reveal med 50/200 svingeren i den prisklassen.  Det er i alle fall det jeg vil ha. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skal du se fisk på bunnen på 150 meter må du opp i pris. Jeg ser ikke bunnfisk som står på bunnen noe særlig dypere enn 30-40 m med mitt 83/200 i saltvann. 

Ser fint fisk dypere, men ikke de som ligger på bunnen som lange etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hmm, da blir det nok et Hook Reveal. Da må jeg bare vurdere hvor stort jeg tror jeg slipper unna med når økonomiavdelinga oppdager det. ? Er ikke egentlig ute etter å se enkeltfisk på store dyp, men finne stor sei som står dypere. Regner med det avgir et større ekko, som gjør det lettere. Ser også at det kan være greit med plotter siden vi er flere som bruker båten og kan dele fiskeplasser og fine turmål. 

Fisk som står lenger opp i vannet er mye lettere å skille ut. Jeg har et Elite 4, som er 2 eller 3 generasjoner før nye Hook Reveal. Jeg hadde kjøpt et slikt et med 50/200 svingeren.

Det er to brukere her inne som virkelig har peiling på ekkolodd som jeg vet om, og det er @abbor og @Team Colibri. De kan kanskje hoppe inn og si hvilke de ville valgt i den prisklassen i dagens marked?

Jeg er også i den lykkelige situasjonen at jeg skal kjøpe ekkolodd på budsjett ?

Etter omlag en ukes nerding ser det helt klart ut til at Lowrance hook reveal gir mest for pengene hvis man på død og liv ikke skal ha sideview Eller hva det nå kalles. Jeg får litt bedre priser på både Garmin og humminbird, men likevel er hook reveal konkurransedyktig på pris. 

Jeg vurderte lenge Garmin stryker, men slo den fra meg av to årsaker: leverandør har ikke aktuell modell på lager i pakke med svinger, og den har jo ikke kartplotter. Først tenkte jeg at det har jeg da ikke bruk for i den lille fjorden min, men så slo det meg at det er vel kanskje den funksjonen som kommer til å bli mest brukt under leting etter fiskeplasser. Jeg bruker ihvertfall uforholdsmessig mye tid med norgeskart-appen, og det er veldig knotete i båt. Når hook reveal kommer i postkassen for 3995 i femtomsutgave med 50/200-svinger som etter sigende er helt ok, så er det for min del ikke stort å lure på lenger. Tror jeg ?

Lowrance Hook Reveal med 50/200 kHz svingeren er det som med god margin gir mest for pengene hvis målet er å se fisk på bunnen på rundt 100m. Bruk 200 kHz eller High CHIRP også på dybder på 100-150m, på grunn av den mye smalere svingervinkelen (11-12 grader vs 45 grader for 50 kHz) så virker den høyere frekvensen best også på disse dybdene. 83/200 kHz svingeren har en konvinkel på ca 20 grader, mye lavere følsomhet og 300W i stedet for 500W max effekt og egner seg ikke derfor så godt for bunnfiske på større dyp. 

For å få bedre ytelse til bunnfiske enn med Lowrance og Simrad sine 50/200 kHz svingere (HST-DFSBL og 50/200 kHz HDI) så må en opp på svingere som koster rundt 10 båtlapper, da trengs det også dyrere ekkolodd (minimum Lowrance Elite Ti2 eller Simrad GO XSe/XSR).

Da ble Lowrance Hook Reveal 5" 50/200 bestilt. Satser på at det blir bra. Ville selvfølgelig helst ha 7", men må ha litt magemål. Svidd av ganske mye mer enn planlagt på båt allerede.. Men havnepresenning, eller konsolltrekk er sikkert fint å ha. Er det stort sett samme kvalitet på alt, eller er det noen som er bedre enn andre? Eller bare lage selv av en presenning og maljer? 

Det er en tråd her inne om en som sydde jolletrekk. Han bestilte et tekstil som både er smidig, sterkt og vanntett. Husker ikke hva det heter. Sydde med vanlig symaskin tror jeg. 

• 9 måneder senere...

Har nettopp montert Vexilar Sp200 SonarPhone i min Nidelv 590 daycruiser. Hadde ikke lyst til å borre hull i båten så jeg monterte giveren inni motorrommet. Brukte en 110-75mm pvc rør overgang som jeg limte fast til bunnen med Tec7. Dagen etter fylte jeg med vann og så så monterte jeg giveren i et 75mm pvc lokk/plugg. Borret hull i lokket til kabelen og satte lokket med giveren ned i rør-overgangen. Ser ut til å funke fint, også i fart. 

IMG_20210429_162452.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...