Jump to content

Elektrisk septikpumpe - Jabsco - vil ikke gå

Fersktilsjøs

Recommended Posts

Bare sånn lite tips - hvis du skal ned og se i kverna, så er det ofte lettest å demontere alt bortsett fra den nederste porselen. Særlig når du skal montere igjen for å komme til skruene OG klare å få pakningen til kverna på plass da denne var helt hinsides irriterende da jeg monterte det sammen igjen for 5. gang...🙃😬

Fersktilsjøs skrev for 11 timer siden:

Er det noen som har vært borti problemstillingen med at septikpumpen har "hengt seg opp". Kan virke som det er det som har skjedd hos meg. Den får strøm og kjenner også et lite rykk i den når strøm slås på. Men pumpen fungerer ikke og lager heller ikke lyd. Den er ikke kjørt tørr. 

Og du er sikker på at det er fritt avløp. Er ventilen ved skroggjennomføringen åpen . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Fersktilsjøs skrev for 9 timer siden:

Takk for tips. 

Har tatt bilde av pumpen. Vi har nylig overtatt båten. Er litt skeptisk til å skru opp pumpen. Klarer ikke stenge tanken og er redd det blir gris... Er på langtur med familien og full båt...

20200717_090147.jpg

Siden du kjenner ett rykk når du forsøker å starte pumpa er det bare å demontere pumpehuset å gjøre rent. Har akkurat vært gjennom det samme med lik pumpe. Det var avleiringer på messingplata som ligger mot impeller som var synderen. Pumpa sitter på en reservetank som sjelden er i bruk så det var nok årsaken.

Har, som i forrige innlegg, vært nødt til å demontere pumpa fordi den var fastkilt i papir. Drittjobb. Forøvrig gikk sikringen på vår pumpe når vi forsøkte å kjøre den i den tilstanden. Og så bør en nok ha tilgang på pakninger og zimmerring hvis man først gjør jobben, særlig pakningene er tynne og ganske skjøre. Jeg klippet til pakninger av pakningsark som alltid er med i båten, det går fint. Zimmerring er verre, men den må jo ikke nødvendigvis skiftes hvis pumpa er tett.

Mener at en pumpen har ett lokk i motsatt ende, altså i baklokket til pumpemotoren.

Under det lokket (er vel bare ei gummihette) får du tilgang til akselen som går igjennom motoren og ned til pumpa.

I denne akselen er det frest ett rett spor slik at du kan rotere akselen med en skruttekker.

Om du er heldig, kan du lirke akselen frem og tilbake, og få løsnet det som evt. sperrer.

Verdt å sjekke ut, garantert "grisefritt"

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Bruk først en tømmestasjon for septik dersom systemet ditt er forberedt for det.

Jeg forstår det slik at bildet ditt er tatt ovenfra (?). Dvs. at pumpa sitter over tanken. Men jeg ville uansett forberedt meg med en bøtte, tørkepapir og en treplugg og tatt jobben med å demontere pumpa først som sist. Regner med at du har stengeventil på skroggjennomføringen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Oppdatering - har løst problemet. 

Takket være god hjelp herfra har vi klart å få pumpen til å virke igjen. 🙂. Vi prøvde først å skru manuelt slik @nomen skrev. Det klarte vi ikke fordi vi kom rett og slett ikke til med verktøy. Forsøkte deretter @3600 sitt tips. Byttet + og -, et lite trykk, og byttet så tilbake. Da funket det igjen. 

Tusen takk - fantastisk å få hjelp her for en nybegynner🙂

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...