Fersktilsjøs Startet 17.Juli.2020 Del på Facebook Startet 17.Juli.2020 (redigert) Er det noen som har vært borti problemstillingen med at septikpumpen har "hengt seg opp". Kan virke som det er det som har skjedd hos meg. Den får strøm og kjenner også et lite rykk i den når strøm slås på. Men pumpen fungerer ikke og lager heller ikke lyd. Den er ikke kjørt tørr. Redigert 17.Juli.2020 av Fersktilsjøs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Hvordan pumpe har du? Det er ikke så uvanlig at kvernpumper henger seg hvis den får inn en morellstein eller tilsvarende. Da må du åpne og fjerne det som sperrer. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Trashcan Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Bare sånn lite tips - hvis du skal ned og se i kverna, så er det ofte lettest å demontere alt bortsett fra den nederste porselen. Særlig når du skal montere igjen for å komme til skruene OG klare å få pakningen til kverna på plass da denne var helt hinsides irriterende da jeg monterte det sammen igjen for 5. gang...🙃😬 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Gå for membranpumpe og spis så mye morellsteiner du vil 👍😁 Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Jeg har med held byttet plus og minus , og fået den løs, eller spil baglæns med haveslange Sitér dette innlegget Link to post
Fersktilsjøs Svart 17.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Takk for tips. Har tatt bilde av pumpen. Vi har nylig overtatt båten. Er litt skeptisk til å skru opp pumpen. Klarer ikke stenge tanken og er redd det blir gris... Er på langtur med familien og full båt... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Eureka skrev for 7 timer siden: Gå for membranpumpe og spis så mye morellsteiner du vil 👍😁 Membranpumper kan lett streike når det setter seg noe fast i tilbakeslagsklaffene. Vært der . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Fersktilsjøs skrev for 11 timer siden: Er det noen som har vært borti problemstillingen med at septikpumpen har "hengt seg opp". Kan virke som det er det som har skjedd hos meg. Den får strøm og kjenner også et lite rykk i den når strøm slås på. Men pumpen fungerer ikke og lager heller ikke lyd. Den er ikke kjørt tørr. Og du er sikker på at det er fritt avløp. Er ventilen ved skroggjennomføringen åpen . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tore B Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Fersktilsjøs skrev for 9 timer siden: Takk for tips. Har tatt bilde av pumpen. Vi har nylig overtatt båten. Er litt skeptisk til å skru opp pumpen. Klarer ikke stenge tanken og er redd det blir gris... Er på langtur med familien og full båt... Siden du kjenner ett rykk når du forsøker å starte pumpa er det bare å demontere pumpehuset å gjøre rent. Har akkurat vært gjennom det samme med lik pumpe. Det var avleiringer på messingplata som ligger mot impeller som var synderen. Pumpa sitter på en reservetank som sjelden er i bruk så det var nok årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Har, som i forrige innlegg, vært nødt til å demontere pumpa fordi den var fastkilt i papir. Drittjobb. Forøvrig gikk sikringen på vår pumpe når vi forsøkte å kjøre den i den tilstanden. Og så bør en nok ha tilgang på pakninger og zimmerring hvis man først gjør jobben, særlig pakningene er tynne og ganske skjøre. Jeg klippet til pakninger av pakningsark som alltid er med i båten, det går fint. Zimmerring er verre, men den må jo ikke nødvendigvis skiftes hvis pumpa er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Fersktilsjøs Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Tusen takk for gode innspill. Da blir det manuell utpumping fra dollbord til vi er hjemme i havn igjen. Tør ikke begi oss ut på den grisejobben nå. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Mener at en pumpen har ett lokk i motsatt ende, altså i baklokket til pumpemotoren. Under det lokket (er vel bare ei gummihette) får du tilgang til akselen som går igjennom motoren og ned til pumpa. I denne akselen er det frest ett rett spor slik at du kan rotere akselen med en skruttekker. Om du er heldig, kan du lirke akselen frem og tilbake, og få løsnet det som evt. sperrer. Verdt å sjekke ut, garantert "grisefritt" Redigert 18.Juli.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lucky Strike Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Veldig bra tips fra nomen. Funket ikke for min del da jeg hadde problem, men bør absolutt prøves! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Bruk først en tømmestasjon for septik dersom systemet ditt er forberedt for det. Jeg forstår det slik at bildet ditt er tatt ovenfra (?). Dvs. at pumpa sitter over tanken. Men jeg ville uansett forberedt meg med en bøtte, tørkepapir og en treplugg og tatt jobben med å demontere pumpa først som sist. Regner med at du har stengeventil på skroggjennomføringen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fersktilsjøs Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Oppdatering - har løst problemet. Takket være god hjelp herfra har vi klart å få pumpen til å virke igjen. 🙂. Vi prøvde først å skru manuelt slik @nomen skrev. Det klarte vi ikke fordi vi kom rett og slett ikke til med verktøy. Forsøkte deretter @3600 sitt tips. Byttet + og -, et lite trykk, og byttet så tilbake. Da funket det igjen. Tusen takk - fantastisk å få hjelp her for en nybegynner🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.