Martine29 Startet 17.Juli.2020 Del på Facebook Startet 17.Juli.2020 Har nettopp tatt en opprensing av ferskvannskjølinga på Yanmar 4 lh. Tempen sank på marsj til i underkant av 80 grader. La merke til at nivået på ekspansjonstank var uforandret fra kald til varm motor. Er det noen som vet hvilken temp kjølevæska begynner å utvide seg på og dermed kommer inn i ekspansjonstank...alt mulig skal man fundere på også, ja, ja.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Rent vann utvider seg nokså jevnt fra +4 grader. Det er ikke noe som starter på en bestemt temperatur over dette. Tror ikke det er så stor forskjell på kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 De kommer litt an på frysepunktet på væsken. Som over, vann i seg selv er en dipol, og reagerer 'uvanlig'. Men ved, avhengig av innblanding av hva, fra ca. 0 grader C og opp til noe over 100 grader C. Bare for å kverulere litt, rent vann har størst tetthet ved 0 grader C. Men når motorvannet kommer inn i ekspansjonstank, avhenger av systemet. På Hulda skjer det aldri. Fordi slangen til ekspansjonstanken er så vidt lang. På Hulda, og bilene våre, stiger nivået i ekspansjonstanken når motoren varmer opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Martine29 skrev for 1 time siden: Er det noen som vet hvilken temp kjølevæska begynner å utvide seg på og dermed kommer inn i ekspansjonstank Normalt så sirkulerer kjølevesken i ekspansjonstanken fordi den er en del av kretsløpet når man starter motor. Men ja det finnes også systemer med kun en slange inn som ikke sirkulerer i det hele tatt men det var vel så vidt jeg vet mest brukt før i tiden da tieren var blå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 17.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Yanmaren min fra 1993 har bare en slange inn, og innholdet blir vel sugd tilbake til motor når kjølevannet blir avkjølt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 (redigert) Sitat Men ja det finnes også systemer med kun en slange inn som ikke sirkulerer i det hele tatt men det var vel så vidt jeg vet mest brukt før i tiden da tieren var blå Var 10-ern blå da min Yanmar 4JHE ble bygget i 1986? Hvor mye kjølevæske det måtte være i den plasttanken har jeg aldri tenkt på. Så lenge det står kjølevæske opp mot påfyllingslokket på motoren (når motoren ikke går), er jeg fornøyd. Redigert 17.Juli.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 (redigert) Lars H. skrev 28 minutter siden: Var 10-ern blå da min Yanmar 4JHE ble bygget i 1986? Nei,motoren din ble jo bygget hele to år etter. Japsene holdt jo på med dette systemet en stund etter alle andre hadde sluttet. I nyere tid har jeg ikke sett ekspansjonstank med 1 slange bli brukt men det finnes sikkert akkurat som at noen produserer vannseng og lisseslips i dag selv om markedet er noe begrenset i forhold til hva det en gang var. Redigert 17.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 En meget viktig del i et kjølesystem er radiatorlokket. Det holder trykk i kjølesystemet, som er viktig for å øke kokepunktet til kjølevæske. Vann utvider seg ved varme, som nevnt, men radiatorlokket slipper ikke ut vann til ekspansjons-tanken før vannet har nådd en viss temperatur og trykk. Driftstemperatur. Radiatorlokk blir slappe med alder. Hvis en ser økning i vannstanden i ekspansjons-tanken med liten temperatur-økning, så kan det vere en indikasjon på dårlig radiator-lokk, da på tide å bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Blant lisseslipsprodusentene hører også en ubetydelighet ved navn Bowman. Kjølesystemet til Hulda ble betalt med blå ti-kroner i 2016. Også en del amerikanere, men de har jo aldri fått det til. Så til trådstarter. I radiatorlokket sitter det en toveisventil. Denne åpner på snaue 1 bar, og slipper inn på ekspansjonstanken. Når systemet kjøler ned, åpner ventilen og systemet suger væske fra ekspansjonstanken. Alternativt kan man la være å ha denne tanken, og heller dumpe overskuddet. Hos meg setter jeg pris på tanken, i og med at VV-berederen ligger høyere enn motoren. Og systemet lufter seg selv over tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.