Jump to content

På hvilken temperatur begynner kjølevæske å utvide seg?


Martine29

Recommended Posts

Har nettopp tatt en opprensing av ferskvannskjølinga på Yanmar 4 lh. Tempen sank på marsj til i underkant av 80 grader. La merke til at nivået på ekspansjonstank var uforandret fra kald til varm motor. Er det noen som vet hvilken temp kjølevæska begynner å utvide seg på og dermed kommer inn i ekspansjonstank...alt mulig skal man fundere på også, ja, ja....

Link to post
Share on other sites

De kommer litt an på frysepunktet på væsken. Som over, vann i seg selv er en dipol, og reagerer 'uvanlig'. Men ved, avhengig av innblanding av hva, fra ca. 0 grader C og opp til noe over 100 grader C. Bare for å kverulere litt, rent vann har størst tetthet ved 0 grader C. Men når motorvannet kommer inn i ekspansjonstank, avhenger av systemet. På Hulda skjer det aldri. Fordi slangen til ekspansjonstanken er så vidt lang. På Hulda, og bilene våre, stiger nivået i ekspansjonstanken når motoren varmer opp.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 1 time siden:

Er det noen som vet hvilken temp kjølevæska begynner å utvide seg på og dermed kommer inn i ekspansjonstank

Normalt så sirkulerer kjølevesken i ekspansjonstanken fordi den er en del av kretsløpet når man starter motor.
Men ja det finnes også systemer med kun en slange inn som ikke sirkulerer i det hele tatt men det var vel så vidt jeg vet mest brukt før i tiden da tieren var blå

Link to post
Share on other sites

Sitat

Men ja det finnes også systemer med kun en slange inn som ikke sirkulerer i det hele tatt men det var vel så vidt jeg vet mest brukt før i tiden da tieren var blå

 

Var 10-ern blå da min Yanmar 4JHE ble bygget i 1986? Hvor mye kjølevæske det måtte være i den plasttanken har jeg aldri tenkt på. Så lenge det står kjølevæske opp mot påfyllingslokket på motoren (når motoren ikke går), er jeg fornøyd.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Var 10-ern blå da min Yanmar 4JHE ble bygget i 1986?

Nei,motoren din ble jo bygget hele to år etter.
Japsene holdt jo på med dette systemet en stund etter alle andre hadde sluttet.

I nyere tid har jeg ikke sett ekspansjonstank med 1 slange bli brukt men det finnes sikkert akkurat som at noen produserer vannseng og lisseslips i dag selv om markedet er noe begrenset i forhold til hva det en gang var.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En meget viktig del i et kjølesystem er radiatorlokket. Det holder trykk i kjølesystemet, som er viktig for å øke kokepunktet til kjølevæske. 

Vann utvider seg ved varme, som nevnt, men radiatorlokket slipper ikke ut vann til ekspansjons-tanken før vannet har nådd en viss temperatur og trykk. Driftstemperatur. 

Radiatorlokk blir slappe med alder. Hvis en ser økning i vannstanden i ekspansjons-tanken med liten temperatur-økning, så kan det vere en indikasjon på dårlig radiator-lokk, da på tide å bytte. 

Link to post
Share on other sites

Blant lisseslipsprodusentene hører også en ubetydelighet ved navn Bowman. Kjølesystemet til Hulda ble betalt med blå ti-kroner i 2016. Også en del amerikanere, men de har jo aldri fått det til. 

 

Så til trådstarter. I radiatorlokket sitter det en toveisventil. Denne åpner på snaue 1 bar, og slipper inn på ekspansjonstanken. Når systemet kjøler ned, åpner ventilen og systemet suger væske fra ekspansjonstanken. Alternativt kan man la være å ha denne tanken, og heller dumpe overskuddet. Hos meg setter jeg pris på tanken, i og med at VV-berederen ligger høyere enn motoren. Og systemet lufter seg selv over tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...