Jump to content

Edit History

Lanber

Lanber

Seilte fra Skagen til Grimstad for 10 år sida. Fulgte 10m dybdekote rundet revet, Så skarp kryss jeg kunne og holdt fin fart som i 6+ knop. Så 30 minutter senere, opp bakfra kommer en liten lastebåt, type sandbåt, registert i Gibraltar.  Han gjør 10-12 knop og holder kurs som er 20 grader forskjellig fra meg (opp i vinden). Vi holder nesten samme kurs. 

Nærmere og nærmere kommer han sakte men sikkert. Ikke svarer han på VHF. 

Når jeg skjønner han kommer ikke til å gjøre noe så må jeg ta grep for å forhindre kollisjon. Jeg dreier opp i vinden og lastebåten passerer meg med 20m avstand. Mann på brua kommer ut på vingen og hytter med neven til meg.  Der har du sjømannskap! Ufattelig. 

Lanber

Lanber

Seilte fra Skagen til Grimstad for 10 år sida. Fulgte 10m dybdekote rundet revet, Så skarp kryss jeg kunne og holdt fin fart som i 6+ knop. Så 30 minutter senere, opp bakfra kommer en liten lastebåt, type sandbåt, registert i Gibraltar.  Han gjør 10-12 knop og holder kurs som er 20 grader forskjellig fra meg (opp i vinden). Vi holder nesten samme kurs. 

Nærmere og nærmere kommer han sakte men sikkert. Ikke svarer han på VHF. 

Når jeg skønner han kommer ikke til å gjøre noe så må jeg ta grep for å forhindre kollisjon. Jeg dreier opp i vinden og lastebåten passerer meg med 20m avstand. Mann på brua kommer ut på vingen og hytter med neven til meg.  Der har du sjømannskap! Ufattelig. 

• Create New...