mons Startet 17.Juli.2020 Del på Facebook Startet 17.Juli.2020 (redigert) Fedrelandsvennen melder at en seilbåt er påkjørt nord for Skagen. Mor og barn sov, og ingen så båten som kjørte på (eller de kjørte på?) Før den traff. Alt vel med folkene. Ukjent identitet på den andre båten. https://www.fvn.no/nyheter/nyhetsdgnet/i/jd6zzn/familie-paa-seiltur-fra-kristiansand-til-skagen-truffet-av-ukjent-skip Mer fra Dansk avis. Ser ut for at masta har gått og at det er knusninger på stb side. https://nordjyske.dk/nyheder/frederikshavn/norsk-familie-fik-barsk-start-paa-ferien/e9a80257-917b-465e-b192-4941a981f8c9 Redigert 17.Juli.2020 av mons Skrev feil om hvilken side det er knusning på. (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
enslagsgjest Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Hadde vært interessant å vite om (begge) båtene hadde AIS? I tillegg til å være prevantivt for kollisjonen, kunne man kanskje også sett hvilke båter som var i området når kollisjonen skjedde, og er derfor mulig synder? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 enslagsgjest skrev 1 time siden: Hadde vært interessant å vite om (begge) båtene hadde AIS? alle båter større enn 300 BT og alle passasjerfartøy må ha AIS........ untatt bevakning/militær.....typ Helge Ingstad ! så jeg skulle tro man finner skipet ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 AIS har vel lite for seg om ikke seilbåten har det. Uansett ville vel seileren vises på radaren. Men det kan være et krevende farvann uti der midt på natta, med tanke på alle lanterner som dukker opp. Noen går skip kommer i 8 knop, noen i 18 knop. Uten AIS eller radar mister man fort persprktivet. Det ser bare ut som det kommer en vegg med skip, side ved side. Jeg har vært i den situasjonen selv en rekke ganger uti der. Det er ikke alle bak rattet på disse skipene som er like stødige heller. For 30 år siden seilte vi fra Son til Skagen med 38-foter med 13 hk motor. Det ble vinstille på morgenen, så vi putret for motor i 2 knop, motstrøm. En lastebåt dukker opp på norgående kurs. Jeg dreier BB for å gå akter om skipet. Skipet dreier etter. Samme hva jeg gjør, han har oss i siktet. Kaller opp på VHF, ikke svar. Vi legger oss i le bak en av grensebøyene. Skipet passerer oss på kloss hold. Det er ikke altiid lett å være liten og langsom. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Padla over der i tett tåke, dodga skipstrafikken på øret. Det var interessant.. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Ingen på utkikk eller ved roret ? Står ingenting om tåke og ene avisartikkel er pålogging nødvendig- hvorfor legge ut sånne linker ? Seilbåt fart 6-7knop- handelsfartøy 18-20knop? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Seilte fra Skagen til Grimstad for 10 år sida. Fulgte 10m dybdekote rundet revet, Så skarp kryss jeg kunne og holdt fin fart som i 6+ knop. Så 30 minutter senere, opp bakfra kommer en liten lastebåt, type sandbåt, registert i Gibraltar. Han gjør 10-12 knop og holder kurs som er 20 grader forskjellig fra meg (opp i vinden). Vi holder nesten samme kurs. Nærmere og nærmere kommer han sakte men sikkert. Ikke svarer han på VHF. Når jeg skjønner han kommer ikke til å gjøre noe så må jeg ta grep for å forhindre kollisjon. Jeg dreier opp i vinden og lastebåten passerer meg med 20m avstand. Mann på brua kommer ut på vingen og hytter med neven til meg. Der har du sjømannskap! Ufattelig. Redigert 18.Juli.2020 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Så ja, de siste 2-3 timene inn mot Skagens rev så skal du jaggu passe på. Trafikken er tett og ikke alle følger sjøens regler og godt sjømannskap Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Otto - jeg la ut linken til Fvn da det var der jeg så det først. Båten er fra Kristiansand og her er det mange tusen som har abbonement. I tillegg fører ofte et slikt innlegg til at det dukker opp info fra mange andre kilder. De fleste større båter holder god utkikk og svinger gjerne etpar grader lenge før du kan vurdere det visuelt slik at de passerer på trygg avstand. Jeg har sett både cruisebåt og lastebåt uten Ais ved Skagen, så jeg tror man må tenke at man er "fritt vilt" i småbåt som krysser hovedleden der nede. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) mons skrev 1 time siden: De fleste større båter holder god utkikk og svinger gjerne etpar grader lenge før du kan vurdere det visuelt slik at de passerer på trygg avstand. for oss som har både AIS og radar, så ser man dette, såg selv en liten coaster som endret kursen da vi kom seilende inn til Skagen igår (men vi kom fra Vesterø, sørfra! Ikke route T) Redigert 18.Juli.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alidal Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Ser ut som den hadde/har AIS... https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5958180/mmsi:912578105/imo:0/vessel:HYTTA_VAAR/_:55a56f52df9afd9a22bfa626eee1be04 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Jeg beregner ankomst i dagslys når jeg krysser over til Skagen. Jeg synes det er lettere å orientere meg da. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5958180/mmsi:912578105/imo:0/vessel:HYTTA_VAAR/_:55a56f52df9afd9a22bfa626eee1be04 Og siste motatte posisjon var på Norskekysten det jeg kan se så mulig den var inaktiv ? Redigert 18.Juli.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) ups Redigert 18.Juli.2020 av LALUNA II dobbelpost (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 LALUNA II skrev 21 minutter siden: https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5958180/mmsi:912578105/imo:0/vessel:HYTTA_VAAR/_:55a56f52df9afd9a22bfa626eee1be04 Og siste motatte posisjon var på Norskekysten det jeg kan se så mulig den var inaktiv ? Nei, det er så lenge en link tilhørende Marine T greide å plukke opp signalet. Og så gikk masten i sjøen før dansk mottaker var innen rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Her var siste posisjon til MT etter Kristiansand, ca 5-6 nm utenfor Oksøy Fyr. Det sier om ikke annet at MT er lite å stole selv i kystnære områder. Redigert 18.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Phoebe skrev 47 minutter siden: Her var siste posisjon til MT etter Kristiansand, ca 5-6 nm utenfor Oksøy Fyr. Det sier om ikke annet at MT er lite å stole selv i kystnære områder. .. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Er nå god dekning det meste over Skagerak men om han hadde gode senderforhold ombord er en annen sak Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Det kan vel ha betydning med sendereffekt og hvordan man sender. Hulda sender vel med et par watt rett bort på horisonten der signalet går rett i vannet. Ikke noe satelittkommunikasjon hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 LALUNA II skrev 7 minutter siden: Er nå god dekning det meste over Skagerak men om han hadde gode senderforhold ombord er en annen sak Ja, men uti der har du ikke 4G og får derfor ikke sett på MT var mitt poeng... men AIS er båt-til-båt og for dem er MT ikke av interesse... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 Ok skal gi meg ser nå dette var en Mobilsender ikke ekte Ais Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
TideRace Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Code0 skrev 1 time siden: .. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for. Code0 skrev 38 minutter siden: Ja, men uti der har du ikke 4G og får derfor ikke sett på MT var mitt poeng... Du svarer vel selv i det siste innlegget ditt om hva jeg forsøkte å skrive, CodeO. Det var bare en generell betraktning til kartutsnittet fra MT om at når du beveger deg lengre ut enn 5-6 nm fra kysten mottar ikke lengre de landbaserte mottagerne til MT ais-signalet. Enda lengre inn mot kysten forsvinner 4G-nettet, og da også MT og de mobilbaserte app`ene som mange bruker som "ais-sendere" til MT. Jeg har truffet for mange som mener at MT og disse ais-app`ene er bra nok. Som skrevet, det var kun en kommentar basert på at ais-signalet til MT forsvant i det jeg kaller kystnært område. Videre at MT ikke på noen måte erstatter "ekte" AIS. Det var ikke ment til situasjonen rundt denne hendelsen på dansk side. Redigert 18.Juli.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 LALUNA II skrev 24 minutter siden: ser nå dette var en Mobilsender ikke ekte Ais Hvordan ser du det, Laluna? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 @Phoebe Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2020 Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 (redigert) Vel, jeg har ekte AIS, men for at MT skulle se meg, rapporterte jeg i tillegg via mobilnettet direkte til MT både egen posisjon og de som var innenfor min VHF-rekkevidde en periode. Det fungerte der det var dårlig med MT mottakere på land, men selvfølgelig ville ikke MT fått noe signal utenfor dekning av mobil. Redigert 18.Juli.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.