Jump to content

Båtkollisjon nord for Skagen. Seilbåt ødelagt


mons

Recommended Posts

Fedrelandsvennen melder at en seilbåt er påkjørt nord for Skagen.

Mor og barn sov, og ingen så båten som kjørte på (eller de kjørte på?) Før den traff.

Alt vel med folkene.

Ukjent identitet på den andre båten.

https://www.fvn.no/nyheter/nyhetsdgnet/i/jd6zzn/familie-paa-seiltur-fra-kristiansand-til-skagen-truffet-av-ukjent-skip

 

Mer fra Dansk avis.

Ser ut for at masta har gått og at det er knusninger på stb side.

https://nordjyske.dk/nyheder/frederikshavn/norsk-familie-fik-barsk-start-paa-ferien/e9a80257-917b-465e-b192-4941a981f8c9

Redigert av mons
Skrev feil om hvilken side det er knusning på. (see edit history)

Mons

Link to post

Hadde vært interessant å vite om (begge) båtene hadde AIS? I tillegg til å være prevantivt for kollisjonen, kunne man kanskje også sett hvilke båter som var i området når kollisjonen skjedde, og er derfor mulig synder? 

Jeg er en slags gjest

Link to post

AIS har vel lite for seg om ikke seilbåten har det. Uansett ville vel seileren vises på radaren. Men det kan være et krevende farvann uti der midt på natta, med tanke på alle lanterner som dukker opp. Noen går skip kommer i 8 knop, noen i 18 knop. Uten AIS eller radar mister man fort persprktivet. Det ser bare ut som det kommer en vegg med skip, side ved side. Jeg har vært i den situasjonen selv en rekke ganger uti der. Det er ikke alle bak rattet på disse skipene som er like stødige heller.

 

For 30 år siden seilte vi fra Son til Skagen med 38-foter med 13 hk motor. Det ble vinstille på morgenen, så vi putret for motor i 2 knop, motstrøm. En lastebåt dukker opp på norgående kurs. Jeg dreier BB for å gå akter om skipet. Skipet dreier etter. Samme hva jeg gjør, han har oss i siktet. Kaller opp på VHF, ikke svar. Vi legger oss i le bak en av grensebøyene. Skipet passerer oss på kloss hold. Det er ikke altiid lett å være liten og langsom.

Link to post

Seilte fra Skagen til Grimstad for 10 år sida. Fulgte 10m dybdekote rundet revet, Så skarp kryss jeg kunne og holdt fin fart som i 6+ knop. Så 30 minutter senere, opp bakfra kommer en liten lastebåt, type sandbåt, registert i Gibraltar.  Han gjør 10-12 knop og holder kurs som er 20 grader forskjellig fra meg (opp i vinden). Vi holder nesten samme kurs. 

Nærmere og nærmere kommer han sakte men sikkert. Ikke svarer han på VHF. 

 

Når jeg skjønner han kommer ikke til å gjøre noe så må jeg ta grep for å forhindre kollisjon. Jeg dreier opp i vinden og lastebåten passerer meg med 20m avstand. Mann på brua kommer ut på vingen og hytter med neven til meg.  Der har du sjømannskap! Ufattelig. 

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post

Otto - jeg la ut linken til Fvn da det var der jeg så det først. Båten er fra Kristiansand og her er det mange tusen som har abbonement. I tillegg fører ofte et slikt innlegg til at det dukker opp info fra mange andre kilder.

 

De fleste større båter holder god utkikk og svinger gjerne etpar grader lenge før du kan vurdere det visuelt slik at de passerer på trygg avstand.

Jeg har sett både cruisebåt og lastebåt uten Ais ved Skagen, så jeg tror man må tenke at man er "fritt vilt" i småbåt som krysser hovedleden der nede.

Mons

Link to post
  mons skrev On 18.7.2020 at 8.35:

De fleste større båter holder god utkikk og svinger gjerne etpar grader lenge før du kan vurdere det visuelt slik at de passerer på trygg avstand.

Vis hele sitatet  


for oss som har både AIS og radar, så ser man dette, såg selv en liten coaster som endret kursen da vi kom seilende inn til Skagen igår

(men vi kom fra Vesterø, sørfra! Ikke route T)

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
  LALUNA II skrev On 18.7.2020 at 11.14:
Vis hele sitatet  

 

Nei, det er så lenge en link tilhørende Marine T greide å plukke opp signalet. Og så gikk masten i sjøen før dansk mottaker var innen rekkevidde.

Link to post
  Phoebe skrev On 18.7.2020 at 12.19:

Her var siste posisjon til MT etter Kristiansand, ca 5-6 nm utenfor Oksøy Fyr. Det sier om ikke annet at MT er lite å stole selv i kystnære områder.

Vis hele sitatet  

.. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for.

Link to post
  Code0 skrev On 18.7.2020 at 13.10:

.. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for.

Vis hele sitatet  

 

  Code0 skrev On 18.7.2020 at 13.50:

Ja, men uti der har du ikke 4G og får derfor ikke sett på MT var mitt poeng...

Vis hele sitatet  

 

Du svarer vel selv i det siste innlegget ditt om hva jeg forsøkte å skrive, CodeO. Det var bare en generell betraktning til kartutsnittet fra MT om at når du beveger deg lengre ut enn 5-6 nm fra kysten mottar ikke lengre de landbaserte mottagerne til MT ais-signalet. Enda lengre inn mot kysten forsvinner 4G-nettet, og da også MT og de mobilbaserte app`ene som mange bruker som "ais-sendere" til MT. Jeg har truffet for mange som mener at MT og disse ais-app`ene er bra nok.

Som skrevet, det var kun en kommentar basert på at ais-signalet til MT forsvant i det jeg kaller kystnært område. Videre at MT ikke på noen måte erstatter "ekte" AIS. Det var ikke ment til situasjonen rundt denne hendelsen på dansk side. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Vel, jeg har ekte AIS, men for at MT skulle se meg, rapporterte jeg i tillegg via mobilnettet direkte til MT både egen posisjon og de som var innenfor min VHF-rekkevidde en periode. Det fungerte der det var dårlig med MT mottakere på land, men selvfølgelig ville ikke MT fått noe signal utenfor dekning av mobil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...