Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Code0 skrev 1 time siden:

.. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for.

Code0 skrev 38 minutter siden:

Ja, men uti der har du ikke 4G og får derfor ikke sett på MT var mitt poeng...

Du svarer vel selv i det siste innlegget ditt om hva jeg forsøkte å skrive, CodeO. Det var bare en generell betraktning til kartutsnittet fra MT om at når du beveger deg lengre ut enn 5-6 nm fra kysten mottar ikke lengre de landbaserte mottagerne til MT ais-signalet. Enda lengre inn mot kysten forsvinner 4G-nettet, og da også MT og de mobilbaserte app`ene som mange bruker som "ais-sendere" til MT. Jeg har truffet for mange som mener at MT og disse ais-app`ene er bra nok.

Som skrevet, det var kun en kommentar basert på at ais-signalet til MT forsvant i det jeg kaller kystnært område. Videre at MT ikke på noen måte erstatter "ekte" AIS. Det var ikke ment til situasjonen rundt denne hendelsen på dansk side. 

TideRace

TideRace

Code0 skrev 43 minutter siden:

.. hvis seilbåten hadde på AIS under hele overfarten så spiller det ingen rolle for den om MT viser den. Ikke er det 4G dekning så langt fra land heller.. Jeg skjønner ikke helt hva ditt poeng er.., annet enn at det er vanskelig å sitte hjemme og tracke en båt du har interesse for.

Code0 skrev 4 minutter siden:

Ja, men uti der har du ikke 4G og får derfor ikke sett på MT var mitt poeng...

Du svarer vel selv i det siste innlegget ditt om hva jeg forsøkte å skrive, CodeO. Det var bare en generell betraktning til kartutsnittet fra MT om at når du beveger deg lengre ut enn 5-6 nm fra kysten mottar ikke lengre de landbaserte mottagerne til MT ais-signalet. Enda lengre inn mot kysten forsvinner 4G-nettet, og da også MT og de mobilbaserte app`ene som mange bruker som "ais-sendere" til MT. Jeg har truffet for mange som mener at MT og disse ais-app`ene er bra nok.

Som skrevet, det var kun en kommentar basert på at ais-signalet til MT forsvant i det jeg kaller kystnært område. Videre at MT ikke på noen måte erstatter "ekte" AIS. Det var ikke ment til situasjonen rundt denne hendelsen på dansk side. Jeg er klar over at den involverte seilbåten, Hytta Vaar, hadde fungerende AIS rx/tx, derfor er denne kollisjonen desto mindre forståelig,

• Create New...