Jump to content

Båtkollisjon nord for Skagen. Seilbåt ødelagt


mons

Recommended Posts

Takker @enslagsgjest. Denne statusen på MT har jeg ikke reflektert over tidligere. Lærer noe hele tiden. 

Jeg var i den tro at MT hadde mistet AIS-signalet fra den aktuelle seilbåten fordi AIS-senderen ombord var kommet såpass langt ut at MT`s landbaserte mottagernett ikke lengre hadde kontakt. 

Jeg har seilt strekningen Skagen - Krs flere ganger og man skal ikke så langt ut før 4G-nettet slipper.

Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

Oi.. om seilbåten rapporterte direkte til MT via en app så har ikke det verdi mot andre skip, de ser på AIS mottakeren sin og ikke på MT...

 

Sånn er det bare :-)

 

Sist gang i Danmark, 2018, seilte vi over fra Varberg tidlig om morgenen. Midt på dagen var vi i TS, solskinn med blendende dis. Umulig å se båter som kom nordfra med solen i ryggen. Trafikken var så dønn tett at jeg bare konsentrerte meg om båter inn fra SB, og ga blaffen i dem fra BB. Slik at jeg la om kursen for å gå aktenom dem inn fra SB. Og denne gangen opplevde jeg at 'alle hjalp alle'. Artig å se store skip endre kurs for at vi skulle komme helskinnet gjennom. AIS og radar var uvurderlig hjelpemiddel. Motor og 5 knop, vindstill under kryssing av TS. 

Link to post
Hulda skrev for 22 timer siden:

AIS har vel lite for seg om ikke seilbåten har det. Uansett ville vel seileren vises på radaren. Men det kan være et krevende farvann uti der midt på natta, med tanke på alle lanterner som dukker opp. Noen går skip kommer i 8 knop, noen i 18 knop. Uten AIS eller radar mister man fort persprktivet. Det ser bare ut som det kommer en vegg med skip, side ved side. Jeg har vært i den situasjonen selv en rekke ganger uti der. Det er ikke alle bak rattet på disse skipene som er like stødige heller.

 

For 30 år siden seilte vi fra Son til Skagen med 38-foter med 13 hk motor. Det ble vinstille på morgenen, så vi putret for motor i 2 knop, motstrøm. En lastebåt dukker opp på norgående kurs. Jeg dreier BB for å gå akter om skipet. Skipet dreier etter. Samme hva jeg gjør, han har oss i siktet. Kaller opp på VHF, ikke svar. Vi legger oss i le bak en av grensebøyene. Skipet passerer oss på kloss hold. Det er ikke altiid lett å være liten og langsom.

Han ble vel forvirret av en som viker til bb. 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
alidal skrev for 2 timer siden:

Ingen som har hørt noe mer ang. dette?

 

Maika skrev 8 minutter siden:

Disse linkene er vel ikke svar på @alidal sitt spørsmål. Dette ‘vet alle’ fra mediedekningen og info i denne tråd

Link to post

Kan bare gjenta mitt mantra. Uten AIS sender/mottaker og radar i slike trafikkerte farvann er det meget vanskelig å gå trygt i mørke/ dårlig sikt. 
 

vi gikk bedover Skagerak og Kattegat for en ukes tid siden. I morgen fortsetter vi inn i Østersjøen. Ikke på langt nær samme trafikk som da vi krysset engelske kanal om natta  i fjor, men det er til tider mye trafikk man må ta hensyn til. Det må man ha respekt for. 
 

har sett en del postinger på facebook der folk tror MT er det samme som AIS. Da blir jeg skremt av hvor uvitende folk er. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...