TideRace Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Takker @enslagsgjest. Denne statusen på MT har jeg ikke reflektert over tidligere. Lærer noe hele tiden. Jeg var i den tro at MT hadde mistet AIS-signalet fra den aktuelle seilbåten fordi AIS-senderen ombord var kommet såpass langt ut at MT`s landbaserte mottagernett ikke lengre hadde kontakt. Jeg har seilt strekningen Skagen - Krs flere ganger og man skal ikke så langt ut før 4G-nettet slipper. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Hvis det er en slik sender beregnet kun på sosial bruk via Mt kunne ikke det andre fartøyet se den på Ais mottakeren sin uansett hvor god dekning man har på 4g. Aismottakere på skip tar ikke inn mt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Oi.. om seilbåten rapporterte direkte til MT via en app så har ikke det verdi mot andre skip, de ser på AIS mottakeren sin og ikke på MT... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Code0 skrev for 2 timer siden: Oi.. om seilbåten rapporterte direkte til MT via en app så har ikke det verdi mot andre skip, de ser på AIS mottakeren sin og ikke på MT... Sånn er det bare :-) Sist gang i Danmark, 2018, seilte vi over fra Varberg tidlig om morgenen. Midt på dagen var vi i TS, solskinn med blendende dis. Umulig å se båter som kom nordfra med solen i ryggen. Trafikken var så dønn tett at jeg bare konsentrerte meg om båter inn fra SB, og ga blaffen i dem fra BB. Slik at jeg la om kursen for å gå aktenom dem inn fra SB. Og denne gangen opplevde jeg at 'alle hjalp alle'. Artig å se store skip endre kurs for at vi skulle komme helskinnet gjennom. AIS og radar var uvurderlig hjelpemiddel. Motor og 5 knop, vindstill under kryssing av TS. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Hulda skrev for 22 timer siden: AIS har vel lite for seg om ikke seilbåten har det. Uansett ville vel seileren vises på radaren. Men det kan være et krevende farvann uti der midt på natta, med tanke på alle lanterner som dukker opp. Noen går skip kommer i 8 knop, noen i 18 knop. Uten AIS eller radar mister man fort persprktivet. Det ser bare ut som det kommer en vegg med skip, side ved side. Jeg har vært i den situasjonen selv en rekke ganger uti der. Det er ikke alle bak rattet på disse skipene som er like stødige heller. For 30 år siden seilte vi fra Son til Skagen med 38-foter med 13 hk motor. Det ble vinstille på morgenen, så vi putret for motor i 2 knop, motstrøm. En lastebåt dukker opp på norgående kurs. Jeg dreier BB for å gå akter om skipet. Skipet dreier etter. Samme hva jeg gjør, han har oss i siktet. Kaller opp på VHF, ikke svar. Vi legger oss i le bak en av grensebøyene. Skipet passerer oss på kloss hold. Det er ikke altiid lett å være liten og langsom. Han ble vel forvirret av en som viker til bb. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Fru Jacobsen skrev Just now: Han ble vel forvirret av en som viker til bb. Ja, fra han dukket opp over horisonten var han så forvirret at han var nær på å renne grensebøya i senk. For opptatt med å fikle med VHF'en som kalte han opp. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Ingen som har hørt noe mer ang. dette? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 https://www.seilmagasinet.no/kollisjon-skagen/turseiler-i-kollisjon-med-lasteskip/699926 https://www.baadmagasinet.dk/nyheder/kortnyt/29150-familie-pa-tur-nord-for-skagen-i-kollision-med-handelsskib Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 alidal skrev for 2 timer siden: Ingen som har hørt noe mer ang. dette? Maika skrev 8 minutter siden: https://www.seilmagasinet.no/kollisjon-skagen/turseiler-i-kollisjon-med-lasteskip/699926 https://www.baadmagasinet.dk/nyheder/kortnyt/29150-familie-pa-tur-nord-for-skagen-i-kollision-med-handelsskib Disse linkene er vel ikke svar på @alidal sitt spørsmål. Dette ‘vet alle’ fra mediedekningen og info i denne tråd Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Han spurte om noen hadde hørt noe mer. Saken i Seilas er i hvert fall publisert etter forrige post i denne tråden. Kanskje de to linkene inneholder for lite ny informasjon til å være interessant å poste her, men jeg vil mene at din kommentar i hvert fall er enda mindere interessant, @bjorngb ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Kan bare gjenta mitt mantra. Uten AIS sender/mottaker og radar i slike trafikkerte farvann er det meget vanskelig å gå trygt i mørke/ dårlig sikt. vi gikk bedover Skagerak og Kattegat for en ukes tid siden. I morgen fortsetter vi inn i Østersjøen. Ikke på langt nær samme trafikk som da vi krysset engelske kanal om natta i fjor, men det er til tider mye trafikk man må ta hensyn til. Det må man ha respekt for. har sett en del postinger på facebook der folk tror MT er det samme som AIS. Da blir jeg skremt av hvor uvitende folk er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.