Jump to content

Edit History

Almvik

Almvik

Se i motorrommet om det ikke er en ladeseparator der.

Høres ut som om det er feil på den eller feilkoblet slik at forbruksbanken ikke får lading av dynamo.

Følg opp kablene fra den,

 

Men vent litt å se om ikke den laderen i båten klarer av å ta opp forbruksbatterier til en ladespenning  på 13-14V.

Kjenner ikke spec på den men den ser ut som en stødig sak som borde klare å få opp spenningen på batteierne og også indikere om det er noe feil på de.

Mindre smartladere (dumme vedlikeholdsladere for friske batterier) klarer ofte ikke å lade hvis spenningen er under 10V, da må det som det framkommet tidligere brukes en gammeldags ladere eller parallelkoble med et bedre batteri.

 

Da batteriene i båten er tette så er det vanskelig å følge med på gasutviklingen ved ladingen, for å avdekke feil på en celle.

Så føl med handen at du ikke har varmeutvikling i en celle.

Lytt også etter lyd.

Sannsyneligheten er større at det er feil på ladingen til de en at det er en celle som trekker ned hele batteribanken til 8V , men det er en god ide at følge med uansett,

 

Vent også litt med å kjøpe nye batterier til dere har funnet feilen eller resultatet av lading med smartladeren.

Hvis du er usikker kan dere også koble in smartladeren direkte på ett og ett batteri.

 

Hvis dere konstaterer feil på ladeseparator å ikke skifter den ut eller finner annen løsning kan dere som nødløsning koble sammen pluspolene på batteriene og bruke det som en batteribank.

Det er slik Beps sin "smarte" lade velgerrele virker, den kobler alltid sammen batteier når spenningen er over 12.5 (?) V.

Slik at den i praksis lager en batteribank av forbruksbatteirer og startbatteri(

Så Bep laderele  er ikke så smart,  da den blander sammen forsjellige batteriteknologier, men i praksis så går det ganske bra uansett.

Det eneste Bep ladevelgere gjør bra er at det isolerer startbatteriet når spenningen synker til en viss verdi.

 

Men så lenge han har en ekstre hjelpestarter så skal nok dette gå bra. Kan muligens være lurt å koble fra forbruksbatteier å kun bruke den på startbatteriet  i tilfelle den trengs. Risikoen er kanskje at en stor tom batteribank suger powerbanken tom...?

Almvik

Almvik

Se i motorrommet om det ikke er en ladeseparator der.

Høres ut som om det er feil på den eller feilkoblet slik at forbruksbanken ikke får lading av dynamo.

Følg opp kablene fra den,

 

Men vent litt å se om ikke den laderen i båten klarer av å ta opp forbruksbatterier til en hvilespenning på 13-14V.

Kjenner ikke spec på den men den ser ut som en stødig sak som borde klare å få opp spenningen på batteierne og også indikere om det er noe feil på de.

Mindre smartladere (dumme vedlikeholdsladere for friske batterier) klarer ofte ikke å lade hvis spenningen er under 10V, da må det som det framkommet tidligere brukes en gammeldags ladere eller parallelkoble med et bedre batteri.

 

Da batteriene i båten er tette så er det vanskelig å følge med på gasutviklingen ved ladingen, for å avdekke feil på en celle.

Så føl med handen at du ikke har varmeutvikling i en celle.

Lytt også etter lyd.

Sannsyneligheten er større at det er feil på ladingen til de en at det er en celle som trekker ned hele batteribanken til 8V , men det er en god ide at følge med uansett,

 

Vent også litt med å kjøpe nye batterier til dere har funnet feilen eller resultatet av lading med smartladeren.

Hvis du er usikker kan dere også koble in smartladeren direkte på ett og ett batteri.

 

Hvis dere konstaterer feil på ladeseparator å ikke skifter den ut eller finner annen løsning kan dere som nødløsning koble sammen pluspolene på batteriene og bruke det som en batteribank.

Det er slik Beps sin "smarte" lade velgerrele virker, den kobler alltid sammen batteier når spenningen er over 12.5 (?) V.

Slik at den i praksis lager en batteribank av forbruksbatteirer og startbatteri(

Så Bep laderele  er ikke så smart,  da den blander sammen forsjellige batteriteknologier, men i praksis så går det ganske bra uansett.

Det eneste Bep ladevelgere gjør bra er at det isolerer startbatteriet når spenningen synker til en viss verdi.

 

Men så lenge han har en ekstre hjelpestarter så skal nok dette gå bra. Kan muligens være lurt å koble fra forbruksbatteier å kun bruke den på startbatteriet  i tilfelle den trengs. Risikoen er kanskje at en stor tom batteribank suger powerbanken tom...?



×
×
  • Create New...