
Almvik
Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf
1 hour ago, Grand Banks jr said:Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk?
Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?
Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?
QuotePrioritising the starter battery
In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries
Når startbatteriet har nått en ladespenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken.
Så hvis du måler 14.2 ladespenning på startbatteri så skal det koble in, men la den stå på en stund med motor og se om det er noen deleay som spøker ...
Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det feil på laderele.
Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der.