Jump to content

Edit History

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Når startbatteriet har nått en ladespenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken.

Så hvis du måler 14.2 ladespenning på startbatteri så skal det koble in, men la den stå på en stund med motor og se om det er noen deleay som spøker ...

 

Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det  feil på laderele.

Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der.

 

 

 

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Når startbatteriet har nått en spenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken.

Så hvis du måler 14.2 ladespenning på startbatteri så skal det koble in, men la den stå på en stund med motor og se om det er noen deleay som spøker ...

 

Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det  feil på laderele.

Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der.

 

 

 

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Når startbatteriet har nått en spenning over 13,8V skal det kun ta 4 sekunder for den også kobler in forbruksbanken.

Så hvis du måler 14.2 på startbatteri så er det kanskje feil.

 

Er det startbatteriet som er koblet til terminal 87 og forbruk på 30 så er det nok feil på laderele.

Da er kanskje det enkleste at flytte kablene til samme terminal på laderelet så slipper du legge en løs startkabel der.

 

 

 

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

30 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

Ja det er nok en mulighet.

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Det framkommer at det er noen logik i den som styrer lading med prio på startbatteri.

Ser ut som om den kobler sammen batteribanker når startbatteri nått en spenning på 13V - 13.8V

Men det er noen delay der.

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

29 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

 

Quote

Prioritising the starter battery

In a typical setup the alternator is directly connected to the starter battery. The accessory battery, and possibly also a bow thruster and other batteries are each connected to the starter battery with Cyrix battery combiners. When a Cyrix senses that the starter battery has reached the connect voltage it will engage, to allow for parallel charging of the other batteries

 

Det framkommer at det er noen logik i den som styrer lading med prio på startbatteri.

Ser ut som om den kobler sammen batteribanker når startbatteri nått en spenning på 13V - 13.8V

Men det er noen delay der.

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

28 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

Det framkommer at det er noen logik i den som styrer lading med prio på startbatteri.

Ser ut som om den kobler sammen batteribanker når startbatteri nått en spenning på 13V - 13.8V

Men det er noen delay der.

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

27 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

Det framkommer at det er noen logik i den som styrer lading med prio på startbatteri.

Ser ut som om den kobler sammen batteribanker ved 13.13.8V

Men det er noen delay der.

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Almvik

Almvik

Ser nå på bildene at ladeseparatoren er en Victron Cyrix Ct 120A

Datasheet her

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

12 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kan et dårlig startbatteri sørge for at Victron releet ikke gir lading til forbruk? 

 

Startbatteri har per nå hvilespenning på 12,67 V. Det er et oxide AGM EK600 . Båten fikk 4 timer med motor i går, så batteriet burde jo ha høyere hvilespenning?

 

Det får 14,2V ved motorkjøring. Kan det være så enkelt at det batteriet ødelegger lading av forbruk?

 

Det framkommer at det er noen logik i den som styrer lading med prio på startbatteri.

Ser ut som om den kobler sammen batteribanker ved 13.13.8V

Men det er noen delay der.

Skjermbilde-5.png.a88b8cec781fc6def6e6c513a8b332d7.png

 

Skjermbilde-6.png.d2fa0d1f380cab3e2cc68f5d2e831103.png

 

Du kan også sammenkoble batteribanker

Quote

Parallel connection in case of emergency (Start Assist)The Cyrix can also be engaged with a push button (Cyrix remains engaged during 30 seconds) or a switch to connect batteries in parallel manually.This is especially useful in case of emergency when the starter battery is discharged or damaged.

 

 



×
×
  • Create New...