Amatøren71 Startet 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2020 (redigert) Hei. Jeg har har kjøpt en båt der selger har tatt ut defekt starter. Jeg har skiftet starter å påmontert batteriet igjen, men jeg får ikke liv i hverken instrumenter/tenning. Ifølge selger har ikke hans mekaniker gjort noe annet enn å ta av polene på batteriet før starter ble demontert. Jeg lurer derimot på om han kan ha tatt ut batteriet å deretter satt det inn igjen feil vei, slik at pluss og minus er byttet om. Ifølge selger virket alle instrumenter før. Er det mulig å gjøre det slik at alt bare er dødt, og uten at noen skader oppstår? Noen som har synspunkter på det? Redigert 17.Juli.2020 av Amatøren71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Du ser enkelt om batteriet er riktig kobla. Polsko er forskjellig størrelse, + er litt større enn minus. Men normalt ved tvil burde du følge kabel og og sjekke hvilken som går til jord. Men opplegget har truleg også hovedstrømsbryter eller batterivender. Kanskje den er slått av. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Med mindre man har skrudd av selve polskoene så skal man være rimelig sløv for å kople feil. Er forskjellig størrelse på pluss og minus. Dette fortsatt at det er runde batteripoler. Om ting dør pga feil polaritet? Vet ikke. Hvilken motor og båt er det? Ren gjettelek uten å vite det ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2020 Jeg kjenner en som monterte batteriet feil, med pluss og.minus omvendt. Det bĺe umiddelbart ledningsbrann. Yanmar snekkemotor Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Før i tiden gikk det an å koble feil. Før elektronikk. Starter og dynamo bare om-polariserte seg. Alle instrumenter gikk i null. Hvilken båt/motor du har, vet jeg ingenting om. Hvis dette er en 40 år gammel bensin snekkemotor med dynastart, mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Amatøren71 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Hei. Takk for masse svar. Båten er en Princess 25 fra tidlig 80 tallet. Motoren er en Cummings 75(100) hester fra slutten av 80. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.