Jump to content

Tanker om delt eierskap (andelslag)?


zooper

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å først kjøpe meg båt, for deretter sette den i den stand og med den utrustning jeg ønsker, med den båthavna jeg foretrekker, for så å selge ut en halvpart. Det blir snakk om en seilbåt i prisklassen 800.000,-.

 

Del gjerne dine tanker og erfaringer.

 

Selv ser jeg for meg følgende ordning:

  • Annenhver uke med bytte på onsdag (tanket minst 50%, ryddet og rengjort, med viktigste forbruksartikler)
  • Annenhver pinse
  • Fellesferien delt i to med tre uker hver (bytte på å ha første og andre halvdel)
  • Den som har båten første halvdel i fellesferien kan fritt velge å overlevere båten i triangelet Oslo - Gøteborg - Kristiansand (låner den andres bil. Dette gir mulighet til å kunne reise lenger uten å måtte seile samme distansen begge veier.
  • Ingen utleie
  • Ikke utlån (kun eier og en annen oppgitt båtkyndig person i husholdningen - feks samboer/ektefelle)
  • Ingen flere delinger av andeler
  • Røykfri
  • Ingen dyr som røyter
  • Faste helger for opplag og vårpuss
  • Solidarisk medansvarlig for uhell/skader som ikke skyldes grov uaktsomhet
  • Feil/Skader/Tap skal repareres/erstattes uten opphold
  • Fast sparing til faste kostnader, vedlikehold og utskiftning av utrangert utstyr - men ingen rett til å kunne kreve at vesentlige oppgraderinger eller endringer
  • Hjemmehavn (som opprinnelig)
  • Medbragt utstyr tilhører den respektive og tas med ved opphør av sameiet
  • Lov til å ha noe personlig utstyr liggende igjen i båten
  • Ingen rett til å selge egen andel til andre
  • Rett til å kjøpe ut den andre gjennom en såkalt "shot gun deal"* eller bli løst ut ved å prøve båten på det åpne marked.

 

*"Shot gun deal" er brukt en del i joint venture og finans. Det innebærer at en part kan legge inn et hvilket som helst bud på den andres andel - men bordet fanger. Den andre part må velge mellom å enten godta budet eller benytte seg av en rett til å kunne kjøpe motpartens andel lik den summen som ble budt. Dette reduserer både opportunisme og at man sikrer en pris som reflekterer verdien båten har for den respektive - for den er ikke nødvendigvis lik (eksempelvis kan det være verdt en del å komme seg ut av et eierforhold uten å måtte styre med å gjøre båten salgsklar, osv. Det å finne markedspris ved å bruke snitt av flere annonser for tilsvarende båt mener jeg er en lite god løsning da kvaliteten, utstyrsnivå og endelig salgspris varierer stort - og utvalget er ofte for lite. For å redusere muligheten for at den ene part kan utnytte den andre parts likviditetssituasjon kan man sette en nedre grense - feks 75% av markedsverdi (prøves på det åpne marked) eller gjennomsnittlig annonserte verdi for tilsvarende båter.... eller noe i den dur.

 

 

 

Link to post

Jeg tror et slikt opplegg kan fungere, men det er nok viktig at du finner en medeier som har forholdsvis lik syn på rydding/renhold og hva som er viktig av utstyr og oppgraderinger. Kan bli lett bli gnisninger hvis den ene parten for eksempel vil prioritere nye seil etter noen år mens den andre er mer intressert i ny elektronikk. 

Link to post

Vi hadde en båtnabo for to sesonger siden som fikk dette til å fungere bra. De var kompiser.

 

Jeg kunne ikke ha tenkte meg et slikt opplegg. Det kan ødelegge et vennskap. Med fremmede kan det bli verre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Kallethekid skrev for 6 timer siden:

Jeg tror et slikt opplegg kan fungere, men det er nok viktig at du finner en medeier som har forholdsvis lik syn på rydding/renhold og hva som er viktig av utstyr og oppgraderinger. Kan bli lett bli gnisninger hvis den ene parten for eksempel vil prioritere nye seil etter noen år mens den andre er mer intressert i ny elektronikk. 

Ja, det er avgjørende å ha bortimot likt syn. Lar man ønsketenkning styre og man kompromisser for mye i valg av medeier og hvordan man vil ha det vil det skjære seg.

 

Broren min deler båt med en slektning og har gjort dette i en evighet. En annen jeg kjenner var i et sameie i mange år hvor den andre kjøpte seg inn i båten han hadde bygget. Etter mange år kjøpte de en ny en sammen.

 

I begge disse sameiene sier de at en klar og detaljert avtale fra start er viktig, å ikke ta noe for gitt - at man er omforent om spillereglene. Så kan man i fellesskap forhandle om stort og smått etterhvert.

 

Det dukker ofte opp båter hvor noen ønsker å selge ut en andel. Så langt har disse båtene enten vært på feil sted eller har hatt behov for en god del oppgraderinger for å tilfredsstille mine ønsker.

 

Jeg har mulighet til å kjøpe alene, og har også hatt flere båter før - alle alene.

 

I forhold til hvor lite jeg brukte disse båtene syntes jeg ikke arbeidet og de faste kostnadene stod i stil til bruken. Jeg savnet også noen å pusse båt med, sparre med, osv. I tillegg, så syntes jeg avtalen om å kunne overlevere eller overta båten i feks Sverige eller på Sørlandet ville løst en del av aberet med å måtte seile lange strekk eller ha korte opphold for å rekke å komme hjem igjen.

 

Tanken min er å skaffe meg akkurat den båten jeg vil ha og en hjemmehavn i nærheten, for deretter å se om jeg ikke klarer å finne en som vil omtrentlig dette samme. Finner jeg ikke det, nuvel, da eier jeg gjerne alene - ikke noe stort tap.

 

 

 

dennrick skrev 1 time siden:

Vi hadde en båtnabo for to sesonger siden som fikk dette til å fungere bra. De var kompiser.

 

Jeg kunne ikke ha tenkte meg et slikt opplegg. Det kan ødelegge et vennskap. Med fremmede kan det bli verre.

 

Link to post

Har veldig sansen for å dele på ting. Eier en stor familiehytte sammen med en kamerat og det fungerer helt utmerket. Den leier vi i tillegg ut noe, slik at vi stort sett går i pluss. Klare og tydelige regler er viktig, og jeg syns utgangspunktet ditt virker veldig bra. Bruk god tid på å velge andelshaver så kan dette fort gå godt. 

Link to post
lurvetass skrev 12 minutter siden:

Du burde kanskje hatt med litt om båtpuss og opplag i avtalen? Hvordan dele det?

 

Kom gjerne med noen tanker.

 

Kanskje spesifisere helgene som det skal jobbes og henvise til sjekkliste/arbeidsliste for service, opplag og båtpuss.

 

Jeg er usikker på om man bør ha bøter og den slags - det høres ikke som noe godt virkemiddel for godt partnerskap. Om ikke man kan få medeier til å følge de betingelser som ble godtatt er det vel bedre å oppløse sameiet enn å bruke tvang?

 

På den annen side, når det er snakk om fremmede så kan det være greit å understreke viktigheten ved å vise til uteblivelsesbøter som vederlag for ekstra medgått tid for den andre.

Link to post

Hvis du ikke trenger medeier for å klare finansieringen. Hvorfor ikke eie alene og heller inngå avtale om langtidsleie. Da får du en å dele utgifter og båtpuss med. Kan også avtale båtbytte hvor som helst i ferien osv.

Du bestemmer da hvor mye og hvordan brukstid fordeles.

Leie blir da f.eks 50% av faste utgifter + avskrivninger. Deler av avskrivning kan brukes til nytt utstyr.

Hvis ikke "partneren" fungerer så kan du enkelt bytte hvis avtalen f.eks gjelder i 12 mnd eller har en klasul om oppsigelse.

Du har da full kontroll og bestemmer innkjøp av utstyr osv.

Link to post
Santa_Claus skrev 39 minutter siden:

Hvis du ikke trenger medeier for å klare finansieringen. Hvorfor ikke eie alene og heller inngå avtale om langtidsleie. Da får du en å dele utgifter og båtpuss med. Kan også avtale båtbytte hvor som helst i ferien osv.

Du bestemmer da hvor mye og hvordan brukstid fordeles.

Leie blir da f.eks 50% av faste utgifter + avskrivninger. Deler av avskrivning kan brukes til nytt utstyr.

Hvis ikke "partneren" fungerer så kan du enkelt bytte hvis avtalen f.eks gjelder i 12 mnd eller har en klasul om oppsigelse.

Du har da full kontroll og bestemmer innkjøp av utstyr osv.

 

Ja, dette hadde vært glimrende - og det har vært noe jeg har tenkt på. Men er det realistisk? Jeg har aldri hørt om noen som har gjort noe tilsvarende.

 

Til en båt til 800.000,-, hva ville vært en grei leiepris?

 

Jeg anslår at vedlikehold, båtplass, opplag, forsikringer, rentekost og avskrivninger på en slik båt ugjør 150.000,-/år. Å leide en slik båt i fellesferien anslår jeg til 25-30.000,-/uke. Langtidsleie vil innebære at man må hjelpe til med båtpuss og at begge parter kan oppbevare personlige eneindeler i båten.

Link to post
zooper skrev for 7 timer siden:

Kom gjerne med noen tanker.

 

Kanskje spesifisere helgene som det skal jobbes og henvise til sjekkliste/arbeidsliste for service, opplag og båtpuss.

 

Jeg er usikker på om man bør ha bøter og den slags - det høres ikke som noe godt virkemiddel for godt partnerskap. Om ikke man kan få medeier til å følge de betingelser som ble godtatt er det vel bedre å oppløse sameiet enn å bruke tvang?

 

På den annen side, når det er snakk om fremmede så kan det være greit å understreke viktigheten ved å vise til uteblivelsesbøter som vederlag for ekstra medgått tid for den andre.

 

Ikke så mange tanker, men blir jo ofte litt forskjell på innsatsen fra deleierne.

En vil kanskje tidlig på vannet, mens den andre reiser på fjellet.

En vil kanskje både vokse og polere, mens den andre synes det holder å polere skroget.

Blir fort sånn at en gjør mye, mens den andre parten mer surfer etter eller ved siden.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 1 minutt siden:

 

Ikke så mange tanker, men blir jo ofte litt forskjell på innsatsen fra deleierne.

En vil kanskje tidlig på vannet, mens den andre reiser på fjellet.

En vil kanskje både vokse og polere, mens den andre synes det holder å polere skroget.

Blir fort sånn at en gjør mye, mens den andre parten mer surfer etter eller ved siden.

 

For meg er det en selvfølge å holde båten i ship shape. Dette innebærer å følge alle servicepunkter og intervaller på alt fra motor og drivlinje til vinsjer til rigg til ror til gasslange. Båten skal glinse innvendig og utvendig når den sjøsettes. Da kan det være greit å ha en sjekkliste å vise til som inneholder alle punkter for opplag og vårpuss.

 

Om medeieren er litt mere lat, erfaren eller nevenyttig kan jeg leve med - men ikke i stor grad - da funker ikke sameiet og jeg ville ha oppløst det.

Link to post

Det er jo vanlig med deleierskap i Middelhavet. Da settes alt (absolutt alt) arbeid bort og ingen deleiere skylder på hverandre. I mitt hode er det eneste løsningen - alt annet dømt til å mislykkes med mindre man finner en som tenker helt likt som seg selv. 
 

Selv tror jeg kanskje at jeg max har 1 stk person i min krets som ville passet til å eie noe sammen med meg.

 

 

Link to post
nordan family 27 skrev for 3 timer siden:

Det er jo vanlig med deleierskap i Middelhavet. Da settes alt (absolutt alt) arbeid bort og ingen deleiere skylder på hverandre. I mitt hode er det eneste løsningen - alt annet dømt til å mislykkes med mindre man finner en som tenker helt likt som seg selv. 
 

Selv tror jeg kanskje at jeg max har 1 stk person i min krets som ville passet til å eie noe sammen med meg.

 

 

 

Enig, alt må settes vekk. Nærmer vi oss ikke en variant av "bilpool"? 

 

Om jeg skulle gå inn i delingsøkonomien med båt så måtte det vært en ok løsning fremfor å leie båt....selv om det blir mye det samme. Men økonomien må jo bli bedre når det blir flere brukere?

Link to post

Kunne noen her tenkt seg å leie 50% åremål, være med på båtpuss, etc? Hvilke forutsetninger ville man satt og hvor mye ville man i så fall vært villig til å betale (beskriv gjerne båt og markedsverdi?

 

Jeg kunne godt tenkt meg å leid 50% åremål selv - om båten lå i en havn i nærheten av der jeg bor, og båten hadde det utstyret jeg verdsetter høyt.

 

Selv er jeg ute etter en 3-4 kabiners seilbåt (typ Bavaria Cruiser), 10-20 år gammel, 40-44 fot. Ankervinsj foran og bak, baugpropell, rullestorseil, varmeapparat, solcelle eller Efoy, høyt cockpittelt, autopilot, kartplotter, varmtvann... og det er vanskelig å finne hele pakka, og derfor vil jeg heller kjøpe og se om jeg får en til å kjøpe seg inn eller leie ut på 50% åremål. For noe slikt kunne jeg betalt 50.000,- og vært med på opplag og vårpuss.

Link to post
zooper skrev On 19.7.2020 at 14.35:

 

 

 

Jeg anslår at vedlikehold, båtplass, opplag, forsikringer, rentekost og avskrivninger på en slik båt ugjør 150.000,-/år. Å leide en slik båt i fellesferien anslår jeg til 25-30.000,-/uke. 

 

zooper skrev 5 minutter siden:

derfor vil jeg heller kjøpe og se om jeg får en til å kjøpe seg inn eller leie ut på 50% åremål. For noe slikt kunne jeg betalt 50.000,- og vært med på opplag og vårpuss.

 

Lite sammenheng ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden:

 

 

Lite sammenheng ?

 

Kanskje - men det har en verdi for eier å få hjelp til båtpuss, ha eiers rettigheter (feks kunne utruste båten sin akkurat som man vil, kunne la vær å fornye leieavtalen, kunne selge når man vil, osv, osv), slippe å måtte håndtere flere ukjente leietakere ila sessongen, kunne oppbevare egne eiendeler i båten, ha en leiepris som motiverer til lange leieforhold, osv, osv. Når 75.000,- er halvparten av kostnadene og man må være med på alt arbeidet tenker jeg man har lyst til å være medeier framfor å være leietaker? Når jeg betaler 35.000,- for å leie to uker i de absolutt beste ukene i fellesferien i år så er det Korona-pris (tidligere år 30.000,-). Selv kunne jeg både leid ut min egen båt på åremål for 50.000,- pluss evt merkost i forsikring på grunn av utleie, samt egenandel (refunderes). Jeg kunne tjent mer på å leie ut til flere leietakere, men det kjennes uaktuelt.

Link to post

Vi har en deling og har hatt det siden 06. Men så ofte bytte som du foreslår mister man fort «eierskapet» og man får ikke«flyttet» inn i båten. 
som mange andre her har påpekt virker det stressende. Vi har båten ett år hver! Bytter midt i skoleferien og tar ansvar for vinter opplag annethvert år. Tar båtpuss. Rep osv sammen. De er flinkere til enkelte ting og vi på andre. Det viktigste er å ha retningslinjer for nesten alt. Feks. Hva skjer hvis en er uheldig og ødelegger noe?  Hva hvis noen vil eller må selge. For oss satte vi en streng regel som overstyrer det meste. Vi skal aldri la båten bli gjenstand for å ødelegge vårt vennskap. Uansett!  Vi brukte 6 lange hyggelig helger sammen for å komme frem til en gjensidig forståelse og retningslinjer.  Ingen «bøter» eller noe. Det skal være en fin ting å eie noe sammen. Går ikke det ? La vær!  
bare noen tanker fra meg

 

mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
  • 2 uker senere...

@Pjolter

 

Jeg har aldri tenkt på muligheten å ha ett år hver... interessant... det er absolutt en mulighet. Jeg tror likevel jeg foretrekker annenhver uke og fellesferien delt i to - fordi jeg tror jeg ville brukt den mer. Med hus og mye annet som krever tid er det vanskelig for meg å bruke båten flere helger på rad.

 

Selv ønsker jeg også å ha noen å ta opplaget og pussen med. Det er enkelte ting som går mye lettere når man er to, og så er det ganske så traurig å stå alene time etter time.

 

Å "flytte inn" ser jeg ikke på som noen stor greie. Det er få personlige effekter man behøver å ha ombord for å kunne ta en spontantur med overnatting - og da uten å måtte pakke et digert lass. Disse personlige gjenstandene kan fint begge eiere oppbevare i båten uten at det blir for mye rot (sengetøy, toalettsaker, badetøy og seiltøy...). Mat kjøper man på veien, og klesskift og kjøkkenkluter tar man med hjemmefra.

 

I år leier jeg båt i ferien, "fullt utrustet". Likevel fylte vi to biler fulle av stæsj. Utover mat, sengetøy og klær, ja så burde det meste av andre allerede vært ombord som en del av utrustningen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...