Mastiff Startet 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2020 Altså åpen i den forstand at det er under tak og tørt der forsterkeren står, men ikke lukket mot omgivelsene rundt. Jeg har tenkt å feste anlegget opp på undersiden av setet, som er av aluminium og har 15 cm flik ned som hindrer sprut. Men det er altså ingen beskyttelse mot sjøluften, og det kan jo gå ut over saker og ting. Er det enkleste å teipe igjen alle åpninger med teip til asfaltplater? Den teipen er jo både lufttett, myk nok til å formes rundt alt som det skal til og klistrer som bare f... Kjølingen er jo ikke noe problem, metallkassa til forsterkeren bør jo lede varmen godt nok bort. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Det finnes forskjellige sprayer for slik. Kanskje plasti-dip /gummispray frå biltema funker ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mastiff Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Det tror jeg ikke er så lurt, den typen lakk vil vel hindre varmeoverføring fra forsterkerens kabinett? Og det går jo ikke an å fylle igjen rundt plugger og sånnne steder for å gjøre innholdet i kabinettet lufttett for den salte sjølufta. Om selve kabinettet ruster, er det ikke noe stort problem. Men en annen variant som jeg kom på nå, er kanskje å bruke hammerlakk på kabinettet (jeg tror den overfører varme) og tettte igjen store hull med teip og mindre hull med Tech7, da bør vel alt være dekket. Redigert 18.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Jeg har litt troen på dette produktet. Hvis du sprayer dette inn i alle hull og rister litt rundt som endel av vår pussen så burde forsterkeren få ett langt liv i båt. https://www.krefting.no/produkt/ferro-bet-nano-super-el-isolering/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Pipe, den så snedig ut, takk. Så først skru opp forsterkkabinettet og sprøyte godt med den, og så sprøyte på alt av kontakter og til slutt tette det best mulig utenfra. Det kunne fungere. Lurer på om den reagerer med aluminium. Jeg vil jo helst ikke etse bort båten. Selve kabinettet blir uansett ikke i kontakt med båten for å unngå fare for overgang av strøm skal jeg ha gummifeste. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Man bruker en forsterker hvor kortene er lakkert med spesiallakk for fuktbeskyttelse (conformal coating). https://www.kenwood.com/ca/car/marine/kac-m3004/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Abbor, ikke hvis man har liggende flere bilforsterkere fra tidligere biler og ikke gidder å kjøpe nye. Hvis hver av dem holder i tre år, har jeg tolv år med forsterkere liggende. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Og for den som ikke gidder å drive med feilende utstyr så finnes det systemer for innlevering av gammelt elutstyr og muligheten til å kjøpe noe som er egnet til opogaven Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Vel, nå hadde jeg en Soundstream Lil' Wonder i tre år i den forrige båten, under nesten like forhold, bare med en luke foran som langt fra var lufttett... Jeg tror ikke det ryker så fort at det blir plagsomt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Mastiff skrev for 4 timer siden: Lurer på om den reagerer med aluminium. Jeg vil jo helst ikke etse bort båten. Nei,det gjør den ikke. Har sprayet styreboksen til xenonlyset på bilen. Den gamle var full av vann så etter å ha fikset hvorfor så sprayet jeg den nye som en forsiktighetstiltak Redigert 18.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Pipe, bra, takk! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Er det så stor forskjell i miljøet i en båt iforhold til bagasjerommet en gammel Opel da? Mine forsterkere har ligget og bokstavelig slengt bak i gamle drittbiler og overlevd, det var ihvertfall ikke irr/korrosjon som drepte de. En lett dusj med 6-66 på terminalene om du gidder tar du av lokket og sprayer litt på kretskortet også. Det går sikkert bra, om ikke, har du jo fler? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mastiff Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Nomen,du er av typen Konstant-in-Opel? Jeg skal prøve det morsomme nanomiddelet. Så får vi se, regner med at den første holder en stund, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.