Quattro
ivar skrev 50 minutter siden:jeg har aluplata fra westermoen på min. Har 80hk på og akterspeilet har vært skadd tidligere etter grunnstøting, så da ville jeg være på den sikre siden.
Evt bare slipe det slett , og legge på et nytt nag selvpolerende så lenge. Slipestøv fra bunnstoff er ikke direkte sunt, bruk verneutstyr.
ang propell: er ikke alltid bare å klaske på en stålprop i samme dimensjon, og vipps så har man 3 knop ekstra. Med mer aggresiv bladutforming og bedre grep i vannet så må man ofte ned i stigning og også gjerne opp med motor for å få rett turtall.
Dvs man må ofte regne med litt prøving og feiling før man treffer. I tillegg så kan man som regel ikke sammenligne stigning direkte mellom fabrikater. Det beste vil være om man får tilgang til å prøve etpar-tre ulike varianter.
Jeg har også endt opp med å foretrekke propell som gir turtall i øvre del av anbefalt turtallsområde for motoren. Da får man mer krefter tilgjengelig med mer last eller mer groe, og det gir etter min erfaring ikke mer fart å sette på en tyngre propell om den drar ned turtallet for mye.
Propellen jeg har vært mest fornøyd med på min wesling er original yamaha alu , etter at den hadde vært inne hos winrace for litt reparasjon og finjustering. Hadde da 60hk på.
Fikk svar av Westermoen nå, at dette var ikke noe alvorlig, men at jeg burde montere ny alu plate til 2400,- på. Men det burde gå fint å kjøre ut sesongen ?
tenker for min del er det ikke helt verdt å få 3-4 knop ekstra da jeg ser prisene På stål propeller.
om det skulle blitt mer aktuelt i seinere tid, får enn heller se da.
den farten jeg får med min nå er mer en bra nok, da Det skal være en familiebåt:)