Jump to content

Kan det skade en alubåt å feste en aktiv DAB-antenne i bøyle på tak?


Mastiff

Recommended Posts

På bøylen over taket vil jeg sette en Hirschmann aktiv DAB-antenne jeg har liggende fra en bil. Men den har kun tilførsel av 12V+ opp til antennen, så den bruker godset i bilen som jording. Kan det skade båten å ha den plassert med kontakt med godset på samme måte? Det vil jo bare gå strøm i den når anlegget er i bruk, men alt snakket om galvanisk tæring har skremt livskiten av meg! :lol: Det er riktignok en halvkilos sinkanode på skroget, men jeg vil ikke ta noen sjanser, planen er å beholde denne båten så lenge som mulig.

 

Alternativet er å bruke gummipakninger mellom den og bøylen og så kjøre jord opp i egen kabel fra batteriet. Jeg har ikke sjekket veldig grundig, men jeg har ennå ikke sett noe sted med kontakt mellom 12V jord og aluminiumsgodset på båten, så jeg er usikker på om det er det. Jeg har ikke målt med voltmeter, men det er sikkert varierende hvor mye motstand det vil være i systemet der hvis det er kontakt.

 

bilde.png.8de5b2f335fb2555df5ac28e449bb574.png

Link to post
Share on other sites

Mål litt først du. Kanskje det er minusforbindelse i skrog allerede -slik at ei antenne til eller frå vil neppe påverka noko.  Korvidt det er uønska er ein anna ting, og om det i praksis kan unngås... 

  Eg trur det et noko overdrevet hysteri og røverhistorier ute å går. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Jeg skal finne fram multimeteret og sjekke neste gang jeg skal i båten. Det kan godt være at det er overdrevet, jeg har iallfall blitt skremt nok! :lol: Men du har nok rett, hvis det er jord der, så er det vel jord der. Det er vel som det ikke er mulig å være litt gravid.

Link to post
Share on other sites

Bare måtte. Essensen er hva produsenten av båten måtte mene om å kjøre minus gjennom skroget. Det eneste jeg kan mene, er at det er verre å kjøre pluss gjennom skroget. Og så mener jeg ikke særlig mer om det. På 80-tallet var jeg borti en stor fiskebåt som fikk ødelagt sveisene under vann fordi det var koblet i 15 W instrumentlyspære til skroget. Dette var en stor båt på 30 tonn. Men jeg skal ikke male fanden på veggen, hvilket jeg allerede har gjort :-) Hør med produsenten av båten. Eller sjekk anoder og skrog med jevne mellomrom med henblikk på bobler i maling, mikrogroper i metallet, særlig rundt sveiser/klinkforbindelser osv. Det avhenger mye på at man selv er bevisst om at det muligens kan oppstå et problem. Og sannsynligvis er skadestart ikke noe som skjer med rakettfart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ovni som er en Al båt, alt elektrisk er isolert fra skroget. Det er et lekkasjeinstrument som måler i mA området om det er lekkasjestrøm. Den eneste gangen minus er til jord er de sekundene starteren går, da er det et relé som kobler minus til gods på starteren.

Bortsette fra dette er alt isolert. Jeg har også latt være å ta jordledningen fra landstrømmen ombord, egentlig burde jeg hatt en skilletrafo, mange Ovnier har det. Jeg ligger ikke med landstrøm så ofte så jeg lar jord i 220V uttakene ombord være båten og ikke jordledningen fra land. Kort sagt så er alle metallbåter utsatt for elektrisk tæring. Bare det å sette forskjellige metaller sammen i fuktige omgivelser kan gi opphav til elektrisk tæring. Skroggjennomføringer er i plast. Jeg har også isolert datasystemene ombord fra service strømmen, se Note om isolasjon 

Elektrisk tæring kan lett tære gjennom tynne skrogplater om det var akkurat der det kom en liten ripe i lakken eller elokseringen. Aluminium er egentlig godt beskyttet i luft eller oksydative omgivelser at et oksidlag (elkoksering er bare forsterkning av dette). 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det var ikke isolert, nei. Aluminiumet leder likestrøm minus. Så da er det bare å passe j... godt på at det ikke er noe som kan gi krypstrøm noe sted. I går byttet jeg ut batterikabelskoene på begge batteriene (eget batteri til teinehaleren), for det var brukt vanlige for bil. Jeg satte på Biltemas hurtigkoblinger, som jeg har god erfaring med fra før. De er røde og blå, istedenfor røde og svarte, som de til bil. Godt med batteripolfett smurte jeg også på, det er greit å ha pålitelig strøm når man skal fiske om vinteren og ha en del strømkrevende ting i båten, som nevnte teinehaler, stereoanlegg, spylepumpe osv. Og så brukte jeg stålbørste på alle koblingene og sprøytet dem inn medFerro-Bet Super el-isolering fra Felleskjøpet.

 

Så nå mangler det bare å montere trådløs dødmannsknapp, som ligger i eska og venter, og så er det i gang med moroa, stereoanlegget. Jeg bygger ei kasse med impregnert treramme og Fibo baderomsplater på utsiden, kledd med tynn aluminium, for å ha ting i, der også subwooferen skal sitte. Denne skal i tillegg fungere som sittebenk, siden det bare er to sitteplasser i utgangspunktet her. Den blir også en avtakbar overdel med plass til bøtter til fangst, et kar til å jobbe med agnbokser i, plate til å rense fisk på og  knivplasser. Det bør bli praktisk nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...