Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Mens vi er inne på kryssholt, så kaprer jeg tråden med et praktisk spørsmål.

Jeg har rikelig med festepunkter akterut og i baug, men mangler kryssholt på siden for å kunne feste spring. Det er litt for dårlig for en båt på 32 fot. For å ettermontere kryssholt har jeg bare til rådighet et 3-4 cm tykt og  10 cm bredt dollbord av massiv teak, der jeg ikke kommer til fra undersiden. Jeg kan altså bare skru utenifra.

Min første tanke er å felle inn et syrefast vinkelprofil på kanten av dollbordet som utgangspunkt. Da kan jeg skru med mange treskruer både horisotalt og vertikalt inn i dollbordet.

Noen ide om dette kan bli bra nok for en båt på 7 tonn, evt. andre forslag til hvordan det bør gjøres . . ? Finnes det noe ferdig å få kjøpt? Jeg er også moden for forslag til selvlagde/modifiserte løsninger . . . .

NilsPils

NilsPils

Mens vi er inne på kryssholt, så kaprer jeg tråden med et praktisk spørsmål.

Jeg har rikelig med festepunkter akterut og i baug, men mangler kryssholt på siden for å kunne feste spring. Det er litt for dårlig for en båt på 32 fot. For å ettermontere kryssholt har jeg bare til rådighet et 3-4 cm tykt og  10 cm bredt dollbord av massiv teak, der jeg ikke kommer til fra undersiden. Jeg kan altså bare skru fast fra oversiden.

Min første tanke er å felle inn et syrefast vinkelprofil på kanten av dollbordet som utgangspunkt. Da kan jeg skru med mange treskruer både horisotalt og vertikalt inn i dollbordet.

Noen ide om dette kan bli bra nok for en båt på 7 tonn, evt. andre forslag til hvordan det bør gjøres . . ? Finnes det noe ferdig å få kjøpt? Jeg er også moden for forslag til selvlagde/modifiserte løsninger . . . .

• Create New...