Tom R Startet 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2020 Jeg tenkte å gi min gamle sjømann 22 et nytt malings-strøk på den delen av skroget som ligger over vannlinjen. Se bilde under. Har vært lyse-gult, men blitt hvit-flekkete etter div. reperasjoner i gelcoat gjennom årenes løp. Hvilken type maling bør man bruke der så det blir like glatt og fin finish som det er nå? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 "Umulig" Bruker du lakksprøyte så får du samme finnish, men maling / lakk er langt fra så holdbar som gelcoat. Foliering er spennande, kanskje det er mulig diy ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Jeg er i artighjørnet i dag.... så ha meg unnskyldt.. hva med å male fargerike blomster over de hvite flekkene ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom R Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Har forhørt meg litt med Jotun idag. Og det å male over gelcoat er ikke bare bare. De anbefaler 2-komponent (Antipest / epoxy-primer) først og innen 24 timer over med Shipolin. Får tenke litt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Det er veldig sjelden du ser en hjemmelakkert båt som har god finish. Du kan jo prøve å pusse ned å legge gelcoat i riktig nyanse over de gamle reparasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Hvorfor ikke bruke bengalakk og rull. Det holder i massevis og du skal vel ikke på utstilling med båten. Har gjort dette flere ganger med hell. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Ville ikke ha brukt Shipolin. Den er alt for myk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Tom R skrev 1 time siden: Har forhørt meg litt med Jotun idag. Og det å male over gelcoat er ikke bare bare. De anbefaler 2-komponent (Antipest / epoxy-primer) først og innen 24 timer over med Shipolin. Får tenke litt på det. Dette er ikke kritisk over vannlinjen. Høres ut som de har snakket om arbeid som evt må gjøres under vann. Antipest har ikke noe oppover skroget å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Torsen67 skrev On 20.7.2020 at 12.20: Dette er ikke kritisk over vannlinjen. Høres ut som de har snakket om arbeid som evt må gjøres under vann. Antipest har ikke noe oppover skroget å gjøre. Enig i at det ikke er noen vits i antipest over vannlinje. Ville brukt 2 komponent lakk påført med rulle og eventuelt styke over til slutt med malerpute for fjerning av luftbobler. Om du er perfeksjonist og ikke liker partiklene som uunngåelig fester seg på overflaten når man ikke står i en lakkboks og lakkerer, så kan man gå over med fint vannslipepapir (1500-2000) til slutt før man polerer opp. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
index Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Antipest er god som primer også over vannlinjen. Men grundig rengjort og mattslipt gelcoat er som regel mer enn godt nok som underlag også uten primer. Fordelen med å sløyfe primer er at du unngår et strøk med avvikende farge som lyser gjennom når ripene kommer. For det gjør de... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.