Jump to content

Bytte ut 4JHE 44hk med 4LH-HTE.


MisterThrane

Recommended Posts

Heisan. For og forklare kort og direkte så har jeg noen ting jeg lurer på og finner ikke ut av det på egen hånd før om et par uker da jeg venter på leveranse av sjarken som akkurat nå ligger med ødelagt dyse og manglende deler på gir. Det er en Enes 770 (25) med en Yanmar 4JHE fra -86. Saken er at jeg har fått hendene på en Yanmar 4LH-HTE (130hk+). 2700h. 
 

Jeg kjøpte en 30fots treBåt som ikke var bygger skikkelig (hjemmebygget), så båten var bare og rake alt av verdier ut av, og derav ble motor i fokus. Denne har en aksling på 50mm, og på sjarken mener jeg det er 30 hvis jeg ikke husker helt feil.. 

 

men saken er at jeg har vridbar vinger på Enesen, så jeg skulle helst ha skiftet aksling og propell da de også er litt slitt. 
Hva vil være det logiske for meg, skifte propell og aksling og forbli på 30mm eller finnes det noe mellomting mellom 30-50mm.  
Hva slags propell burde man gå for nu som det blir slure gir og en helvettes masse mer hester en båten er designet for 😂

 

har det noe for seg med 4 vinga?.

målet er og kunne dra ut på fiskefeltet i en grei fart, uten og kjøre motoren mer en 2500rpm for lavere forbruk og redusert slitasje. 
 

Ble mye skrevet uansett, men har du noe tips eller kommentar så takker jeg på forhånd for deltagelse 😁

E9383F28-B095-47E2-A187-9AC1292B10D8.jpeg

C7EE8807-95FC-446F-AF2A-47E6C0134D2A.jpeg

553E529F-CBA7-437B-BB5B-0DF503188BF5.jpeg

11AA2BB5-546C-4B7A-8C2D-CBB61B8664D1.jpeg

Link to post

Den skal gå akkurat, det går og stille litt på selve festet på motoren så det smalt nokk.

Da skal jeg være på utkikk etter 35 aksling og ny propell. Jeg kommer jo aldri til og benytte meg av motorens fulle effekt, det er bare tøv. Skal plukke løs aksling og propell fra båten motoren stod i, kanskje jeg båt byttet det i noe jeg har behov av, evt. Selge. 
 

takk for svar

Link to post
2 minutes ago, MisterThrane said:

Den skal gå akkurat, det går og stille litt på selve festet på motoren så det smalt nokk.

Da skal jeg være på utkikk etter 35 aksling og ny propell. Jeg kommer jo aldri til og benytte meg av motorens fulle effekt, det er bare tøv. Skal plukke løs aksling og propell fra båten motoren stod i, kanskje jeg båt byttet det i noe jeg har behov av, evt. Selge. 
 

takk for svar

 

Det kommer jo endel kostnader i tillegg om du skal gå for ny aksling. Da må du jo ha ny klemflens, pakkboks, hylse opplegg, eksosslange, lyddemper og utløp. (90 mm) Kan regne med 25 til 30000 hvis du skal ha alt nytt.

Muligens er det større kjølerør også, da må sjøvanns inntak byttes.

 

 

Det enkleste er vel å få tak i en nyere JH motor med større effekt, det passer jo med eksisterende opplegg.....

 

Link to post

Å putte rundt på 2500 omdr vil knekke turboen på den motoren. Det er aberet med Yanmar og turbo, (og sikkert andre merker). Det står klart og tydelig i min manual (77 hk) at man må ha flatt jern på motoren i en halvtime på slutten av turen så turbo får blåst seg ren. Da snakker vi om turer på flere timer. Kan du det, så ingen problemer sånn sett.  Min 4jh-dte skal makse på 3600 omdr, noe den klarer etter 33 år😊 Gir den uansett flatt jern på noen få minutter selv når turen er kort.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...