Jump to content

Berøringsfri kran som starter saltvannspumpe?

Maika

Recommended Posts

Jeg vil ha en saltvannskran, og jeg vil ikke ha manuell pumpe. (Det er ikke plass til en fotpumpe, og håndpumper er altfor tungvindt.)

Av sikkerhetsgrunner vil jeg helst at pumpa bare går når man trenger vann, dvs ikke ha konstant trykk i slanger. 
Slike berøringsfrie kraner har jo noe elektronikk som kanskje kan brukes til å starte en pumpe? Og hva hvis jeg har to kraner, burde kranene da være koblet til et relee, som i sin tur starter pumpa?

En slik en da? 

Pumpe går når du skrur på bryter ved kran. Pumpe må stå under vannflaten, så det er jo en ulempe. Alternativt er en slik kran men med selvsugende pumpe?

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/vannkran-med-pumpe-2000017749

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Knude skrev 39 minutter siden:

Behøver du kran da. Bryter på pumpe vil gjøre det samme. På med bryter og vannet kommer. Går ut i fra at det er snakk om en spylepumpe ?

Vi bruker vannet i ferskvannstanken til håndvask og oppvask, drikkevann har vi løse tanker. Ved å montere en brukervennlig saltvannsløsning, kan jeg fjerne hele ferskvannstanken, og dermed både få mer lagringsplass, slippe å drasse på 100kg balast, og slippe å be folk om å vøre forsintig med vannbruken. 

Spylepumper styres med av/på-bryter, ja, så jeg kan jo monter kraner som står permanent åpne, men en bryter eller automatikk rett på kranen blir litt mer intuitivt å bruke når venner av barna og andre er ombord. 

Grand Banks jr skrev 29 minutter siden:

En slik en da? 

Pumpe går når du skrur på bryter ved kran. Pumpe må stå under vannflaten, så det er jo en ulempe. Alternativt er en slik kran men med selvsugende pumpe?

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/vannkraner/vannkran-med-pumpe-2000017749

Jeg vil ha en annen kvalitet enn Biltema til dette, men prinsippet er bra (med annen pumpe, ja.)

TrikkerN Lønning skrev 46 minutter siden:

Den har jo en trykkbryter, så den "trykker"(sviver) ikke før man åpner krana.

Jeg trodde vanlige trykkpumper ikke hadde bryter, det tror jeg ikke min har i hvert fall. Men de har jo uansett strømtilkobling som jeg kan montere en bryter på, så det blir vel ikke anderledes enn å bruke en spylepumpe?

Scand Baltic skrev 7 minutter siden:

Vil du ikke ha ferskvann i det hele tatt?

Vaske opp og dusje i saltvann eller misforstår jeg?

Vi er ute i 6-8 uker, og da mest på svai/sjeldent i havn. Å ha med ferskvann nok til å dusje er ikke gjennomførbart. Vi bader for å holde oss rene, og det fungerer strålende å ikke dusje etterpå. (Den «kløingen» noen snakker om tror jeg er innbilt, og heldigvis er hverken kone eller barn spesielt dollete av seg:)

Vaske opp i saltvann fungerer også utmerket, men å gå ut og hente med bøtte er for tungvindt. 

Grand Banks jr skrev 7 minutter siden:

Vedr. bryter så har jeg alltid hatt egen bryter til trykkvannspumpen. Står nesten alltid av om natten. 

Ja, det gjør vi også, mest for å slippe å bli vekket av at pumpa syns det er for dårlig trykk, men ideelt sett er den bare på når vannet skal brukes (selv om det jo vel blir litt forsinkelse dersom pumpa monteres høyere enn vannlinjen og jeg ikke bruker tilbakeslagsventil.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...