Jump to content

Jabsco Par-max vannpumpe er død. Noe å sjekke før kjøpe ny?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har denne pumpen som har fungert frem til vi fikk gjest i går og skulle ta oppvasken. Da ble vannteykket stille. 

Jeg måler strøm/ spenning inn på pumpen, men ikke noe liv i pumpen.

Den er vel enkel teknologi? Motor og trykkbryter?

20200719_085556.jpg.2f80955ba21aa223f2eaff1822971914.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Så enkel er den. Om det er trykkbryter sjekker du ved å sette strøm utenom å direkte på motor. Om det er rusk eller rester av vannslange i pumpa.( sett faktisk mange ganger små plastremser som skrelles av vannslange når den draes opp langs gjenger i påfyll stuss. ) Demonter pumpe hus å se hva du finner. 

Noen ganger bare dør den type motor å da er det bare å bytte.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

@Grand Banks jr Og skulle det vise seg at den er død, så har jeg en i båten som jeg ikke bruker. Er i Risør på vei til Kragerøskjærgården imorgen.

Et langskudd?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Facit:

Det er selve trykkbryteren som er defekt. 

Oppfører seg merkelig. Når jeg setter pluss rett på pumpen så går den villig og sterkt.

Når jeg kopler tilbake på trykkbryter så går den et bittelite halvt sekund, og deretter stopper den. Noen ganger går den lenger, men pumpe går slappere. Altså er det sannsynlig dårlig kontakt i den.

Det er da med åpen vannkran så ingen trykk.

@dennrick, det er generøst. Dessverre er jeg lenger sørover. Holder til i hjemmehavn pga turbotull. (Vi har slått alle rekorder med overnatting i hjemmehavn i år!!! ??) Mye som skjer i en havn i løpet av en dag...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Bare for å konkludere tråden. Det var trykkbryteren. Den nye klager et "klikk" mens den gamle ikke lager noen lyd. Samt at den nye fungerer...

• 3 år senere...

Hei! Min vannpumpe (Jabsco Par Max) virker ikke lengre. Den får strøm. Det står i en post lengre oppe at man kan teste om pumpen virker ved å koble strømmen direkte til pumpemotor, eller noe sånt, utenom trykkbryteren (hvis den da funker er løsningen ny bryter). Jeg er ikke fryktelig sikker på hva jeg driver med nå, så er det noen som kan beskrive nærmere hvordan dette gjøres? ??

Hei, det er 3 år siden jeg fikset på min, så husker ikke detaljene. Mener allikevel at jeg bare skrudde pumpen ned og da så jeg hvor trykkføleren satt. Jeg mener å huske at det var nederst, men nå er jeg ikke sikker lenger. 

Det er enten trykkbryteren,  eller pumpemotoren. Forutsatt at pumpen får strøm helt frem.

Vipp av det blå dekselet i enden av pumpa med inn/ut stussene. Om jeg husker rett er da kontaktene under eksponerte og trykkbryter kan kortsluttes for å sjekke om pumpa starter. Om bryter er gåen så tas den av ved å løsne de to skruene. Pass på å ha koll på o-ring for retning rundt trykkbryter. Mener også det er en skrue der for å justere setpunktet, måtte justere litt på den på spylepumpa til dassen da den var litt nervøs.

IMG_3676.jpeg

Du har to ledninger som går inn på trykkbryter. Den ene er + forsyning og den andre går videre til pumpemotoren i andre enden. Trykkbryter kopler disse sammen. Hvordan du enklest gjør dette kommer an på hva du finner av kabelskokoplinger inn/ut på pumpa. Et bilde gjør sikkert susen. Men du kan enten kople de to ledningene sammen eller føre den som er + forsyning direkte inn på pumpemotor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...