Jump to content

Feil på en av to vindusviskere (Roca). Den ene stopper underveis i syklusen

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lagt ved en videolink av hva som skjer med viskerne mine. Det er babord som oppfører seg rart og ikke går hele syklusen frem og tilbake etter et knappetrykk. På videoen så kommer hver bevegelse etter at jeg har trykket en gang på knappen.

Er det noen som vet hvor feilsøkingen begynner her, evt hva som kan være galt?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Er ikke bare at den ene går veldig tregt? Prøvd å smøre den opp? Går det bedre om viskeren ikke er borti ruta? Ellers, jordfeil? Jeg hadde en lignende, bytta hele motoren like gjerne, hyllevare, kosta en båtpenge, da er det begrenset hvor mye jeg gidder å feilsøke.

De to andre virket mye bedre etter at jeg åpnet de opp og byttet ut størknet fett med nytt

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

@Whiskey Jo, den gikk litt tregt da ruta var litt tørr. Jeg vippet den ut, og da gikk den på første trykk «frem» og stoppet. Dvs halvveis. Et trykk til så gikk den tilbake. Det later ikke til at det er noe spesiell ekstra motstand. Ingen lyder heller. Styrbord gikk frem og tilbake på det første knappetrykket. Hva er det som da får babord til å stoppe halvveis uten å fullføre syklusen? Noe elektronisk?

Montasjen ser slik ut. Jeg er usikker på hvordan jeg evt skal demontere dette. Antar skru opp mutterne, og deretter åpne panelet. Vet du hva jeg vil finne bak der?

F2FDF732-990A-45B5-988F-C58003C32D92.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Start med å måle spenningen inn på viskermotoren. Viskermotoren ligger innvendig, kanskje et deksel eller noe som må demonteres for å komme til. Mål at det er minus og konstant spenning på ledning for selvparkering, samt at det er spenning på ledningene for lav og høy hastighet når bryter står på de respektive trinn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kabelen på bildet er for ordens skyld til spyling. Men da høres det ut som om jeg trenger tetningsmidler ombord som ikke er fra ifjor før jeg åpner panelet på bildet jeg postet over. Det kan jeg nok skaffe i Kragerø.

Kombinerer jeg @Brigg og @casie sine innlegg, så gjelder det å finne ledningen som har med selvparkering å gjøre? Jeg visste ikke at dette begrepet fantes, hverken om vindusviskere eller i det hele tatt. Vet dere hvordan jeg identifiserer de riktige ledningene?

1 minute ago, BingoBonzo said:

Har du sjekket kontrollboksen? Ligger i dashbordet et eller annet sted.

Må ut med plotteren for å komme til der. Det gjorde jeg for noen uker siden da Fusion fjernkontrolleren sviktet. Vet du hvordan kontrollboksen ser ut, @Bonus?

dennrick skrev 3 minutter siden:

Kombinerer jeg @Brigg og @casie sine innlegg, så gjelder det å finne ledningen som har med selvparkering å gjøre? Jeg visste ikke at dette begrepet fantes, hverken om vindusviskere eller i det hele tatt. Vet dere hvordan jeg identifiserer de riktige ledningene?

Der er 3 ledninger inn på en visker, minus (gjerne svart) og to til. På den ene skal det ligge fast +12V (det er den som gjelder selvparkeringen), og på den andre +12V når du starter viskeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...