
zooper
Er det snakk om å rulle på maling vil jeg anta at det er snakk om en båt med lav økonomisk verdi, og at trådstarter ikke finner det økonomisk forsvarlig å sette bort en sprøytejobb til proffe. I valget mellom å rulle eller sprøyte hadde jeg likevel valgt å sprøyte og heller kompromisset noe på resultatet i sprøytejobben... om jeg syntes jobben ble for stor. I alle tilfeller ligger største parten av jobben i grunnarbeidet, og denne er lik for begge prosedyrer. Men, om man velger å rulle vil jeg anta at det ikke er så nøye, og at man da også vil kutte litt hjørner i grunnarbeidet.
Som amatør kan du få like bra resultat som en proff, til og med bedre om du er villig til å legge nok arbeid i det (for det er grenser hvor mye arbeid man kan betale en proff til å gjøre om det ikke er snakk om et konkurranseobjekt - og det er det ikke her, for da hadde ikke rulle blitt vurdert).
Det finnes ulike metoder og malingssystemer for sprøyting, men det absoultt viktiigste er i alle metoder at du har et godt grunnlag å påføre lakken eller gelcoaten på - den minste ujevnhet vil bli veldig fremtredende i sluttresultatet. Dette innebærer å maskere absolutt alt (overspray trenger inn over alt, og langt unna) så slipe, slipe, slipe, slipe... for hånd, med den største blokken som vil fungere på flaten - og i store lange bevegelser, med stadig finere papir (våtpapir). Og så, litt avhengig av hvilket malingssystem du benytter: tørke bort støv (tec cloth), rense med aceton, grunne, "sparkle" (filler), sprøye på et tynt lag med kontrastfarge over sparkelede områder og slipe området til fargen er borte, og gjenta flere ganger... Dernest sprøyte på et tynt lag med en kontrastfarge over hele båten - og så slipe hele skuta til denne er så godt som borte. Og så sprøyte på topplagene og polere, polere, polere... Så vokse til armene ramler av.
Kjøp den største brukte kompressoren du har råd til (minst 100 liter), en vannavskiller og en oljeavskiller og den beste billige sprøytepistolen du kan finne. Bygg et telt rundt båten med byggplast. Fukt bakken. Sett en vifte i den ene enden av teltet og blås luften inn, gjennom et tynt hepafilter (Jula/Biltema har kvadratiske vifter). Bruk åndedrettsvern egent for utskilling av kjemikalier samt briller som tetter godt (feks slalombriller som du dekker linsen med gladpack). Bruk engangshansker og en dress med hette som tetter godt og gjerne gummistøvler - tape overganger.
Når du sprøyter, beveg armen i lange bevegelser med sprøyten i 90 grader mot underlaget. Øv på en vegg eller et stort stykke malingspapp og se etter krakkeleringer, renning, støv eller appelsinhud. Hold 30 cm avstand. Overlapp med 1/3 og unngå fristelsen med å legge tykt på - det er bedre med flere lag. Unngå firstelesen å bruke sprøytbare fillere - de absorberer som regel vann. Lakker på en overskyet dag. Du bør ha godt med arbeidslys om du ikke står ute. Noen malingssystemer krever at du gåt vått i vått, andre at du sliper mellom lagene. Noen krever tilført varme for å herde. Snakk med en proff om lakksystemer og finn et egnet produkt du kan legge på. Du kan legge epoxy over det meste, men det meste kan ikke legges over epoxy - vær sikker på at du velger noe som er kompatibelt med underlaget.
Du kan kompromisse på resultate ved å kutte i alt fra å bygge sprlytetelt til hvor godt du sliper, sparkler, polerer, osv.
Maskeringen bør fjernes før malingen tørker, og den bør ikke ha sittet på lenge før du begynner å lakkere. Å tape en perfekt vannlinje er veldig vanskelig.
Skal du ha proft resultat med lite kunnskap og dårlig utstyr er det en stoooor jobb å sprøyte.
...eller så kan du jo rulle og ikke være så nøye på det.
I gamle dager ble biler malt med pensler og så slipt og polert ned til feilfri glans. Du kan få perfekt resultat med å rulle og pensler, men det er mye vanskeligere og innebærer mye mer arbeid om resultatet skal bli bra.
Jeg har sett gamle slitne båter som har fått en fornyelse med bengalakk som har sett brukbare ut (ikke anbefalt til maritime formål). Det er en personlig vurdering av tid, kost og påkrevd resultat...
Dersom eksisterende farge er temmelig hel kan du jo vurdere å reparere små skader gjennom å matcet farge og så rubbe, polere og vokse til den store gullmedaljen - og heller lve med at båten har samme farge som før, bare at den nå er pen.
Når du er ferdig selger du utstyret. Har du kjøpt brukt kan du være heldig å få igjen alle pengene og mer til.
Du kan jo vurdere å kjøpe en båt som har den fargen du vil ha...