Grand Banks jr
Så langt er min mening fremdeles at begge parter har gjort noe dumt, men at kroeier er den som har gjort den store blemmen.
Man slipper rett og slett ikke en båt og lar den seile sin egen sjø. Det gjør jeg ikke engang med min egen Pioner-jolle uten motor, selv med pålandsvind for øyeblikket. Jeg sørger for at den ligger sikkert og ikke slår.
Hadde kro-eier latt båtene drive bort og så sikret dem med tau, tiltet opp motor og sørget for at de ble lagt forsvarlig er saken etter mitt syn annerledes. Evt avtalt med noen andre om å sikre båtene.
Stress i forbindelse med å skaffe varer er ikke en god unnskyldning for måten man behandler annen manns eiendom på i denne sammenheng.
Jeg personlig tenker ikke at det er selvtekt å flytte en båt på en måte som ivaretar eierens verdier, men det er det ved å påføre annen mann verditap pga skader. Selv om det bare er lakkskader.
Videre tenker jeg at hvis dette er et vedvarende problem så bør man skilte byggeplassen annerledes. "RESERVERT PLASS - fremmede båter fjernes for eiers regning og risiko". Dette er et kjent språk brukt ved parkeringsplasser, og sier også hvem som tar risiko og hvem som evt må betale.