Olepo
VirtualMe skrev On 20.7.2020 at 18.07:Siden vi kom inn med gummibåten, valgte vi å fortøye baugen til enden av en utrigger mellom plassenene merket “Reservert vaktmester” og “Reservert Merdø Kro”. For å være minst mulig til hinder, valgte jeg å fortøye med god slakk, ca 1,5 meter, slik at båten lett kunne skubbes unna eller til siden. Etter en times tur, kom vi tilbake til kroen og brygga, og ble lettere overrsasket over å finne gummibåten liggende å slå på stranda 50 meter bortenfor. Det ble raskt bragt på det rene at innehaveren av kroen hadde skåret av fortøyningstauet, da han mente båtene (en til lå tilsvarende) var i veien for han. Jeg kan innrømme at vi følte vi tok oss litt til rette ved å fortøye på denne måten, men hadde vel ikke helt forventet dette utfallet.
Referert fra TS sitt første innlegg kan det virke som om han både tolket og forstod skiltingen ganske korrekt i utgangspunktet.
Utifra bildet forstår jeg heller ikke helt dette med vindretningen... Ifølge TS lå gummibåten stabilt rett ut fra utrigger etter fortøyning pga vindretning, krovert skal ha hevdet at vindretningen førte båtene direkte inn på stranda som fasiten/bildet vel viser. For meg ser det ut til at utriggere på brygga ligger nesten parallelt med stranda, og da får jeg ikke dette helt til å harmonere. (Kjenner ikke plassen og mulig bildet er misvisende).
Min oppfatning: Om brygga er full får man vente på plass eller finne et annet sted for fortøyning/ilandstigning, det siste burde vel være fullt mulig med en gummibåt på denne størrelsen. Respekter reserverte plasser og spør i det minste om om tillatelse før man fortøyer på en slik plass og forlater båten. (Noe som også burde være fullt mulig i dette tilfellet.)
TS tar i mine øyne en risiko ved å fortøye slik og forlate båten, denne gangen straffet det seg dessverre. Ta en ekstra is, før det på erfaringskontoen og nyt ferien.
Samtidig mener jeg kroverten overreagerer når situasjonen først har oppstått, og han burde naturligvis ikke kappet tauene og sluppet båtene fritt. Så ingen av partene har vel håndtert dette spesielt godt