Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Fiocchi skrev 47 minutter siden:

 

Han har jo nevnt konkrete relevante observasjoner. De gikk ut på at siden han selv ikke klarte å la vær å tømme i gjestehavner og i naturhavner går han derfor ut i fra at alle andre har de samme holdningene til dette som han selv.

Han tok derfor konsekvensen av sitt eget griseri og innstalerte lukket system, fornuftig nok.

 

Å gå til et mottak i land må sees opp i mot alternativet ved å gå ut fra gjestehavn/naturhavn i åpen sjø (+300 meter fra land) å tømme der.

 

Skal man ta høyde for de mange saktegående båtene må mottakene ligge temmelig tett om det her skal være bekvemt nok - for disse produserer gjerne mer septik ILA en uke enn de forbruker drivstoff - og selv bunkringsstasjoner for disse kan ligge langt unna. Ser man på kartet til @S/Y Emma så må de i tillegg ha stor kapasitet om man skal unngå store køer.

 

Folk som ikke gidder å forlate havna for å gå 300 meter fra land vil neppe gå til et mottak - for det er aberet om å måtte forlate sin plass som får dem til å dumpe ulovlig.

 

Miljøregnskapet må også inkludere all ekstra kjøring (drivstoff, forbruk av bunnstoff, lydforurensning, bølger), bygging og drift av mottak, bortkjøring av septik, osv, osv.

 

Poenget her er at man må kunne så ordentlig tvil om at vi har et reelt problem. Selv om en og annen bryter loven og tømmer i havn - vet vi om selv dette skjer i et omfang at dette er et reelt problem, og om så er - ville mottak hjulpet?

 

Dersom det er et reelt og merkbart problem med ulovlig tømming ser jeg for meg at eneste løsning er en omreisende septikbåt... om det.

 

Selv har jeg ikke en eneste gang vært med på en båt hvor man har tømt i havn, hverken fra mine eller andres båter jeg har vært ombord i - jeg er i midten av førtiåra og har feriert i båt siden barn. Jeg vet det skjer, men jeg har ikke møtt noen hvor det ikke sitter langt inne å gjøre noe slikt. De fleste jeg har møtt får hetta når det lukter kloakk fra utluftning, i frykt for at andre skal tro at det pumpes rett i sjø.

 

Det er båter som ikke har septiktank, der vil jeg anta at det syndes mer, spesielt der det heller ikke er enkel tilgang på do i land, eller etter personen har lagt seg og ikke kan være brydd med å kle på seg for å gå i land. At noen velger å tisse i havn bryr vel ingen seg om, selv om det går via doen ombord? Eller?

 

De som har tank ombord kan planlegge bedre. Og, følger man føringene om å ikke ligge mer enn et par dager i en og samme naturhavn - ja så er muligheten for å bli kvitt dritten på forsvarlig og lovlig vis god nok. Likevel kan jeg vanskelig forestille meg at det er de store mengder som slippes ulovlig ut i Norske havner - selv om det sikkert foregår daglig i flere havner.

 

For at denne diskusjonen skal bære frukter må noen gjøre en kobling mot faktisk dårlig vannkvalitet, osv. Det er det ingen som har gjort, og kommer neppe heller til å gjøre - for logikk tilsier at det neppe kan eksistere et nevneverdig problem - i allefall ikke et som kan løses ved mottak uten at bordet fanger. Det her er et ikke-problem.

zooper

zooper

Fiocchi skrev 9 minutter siden:

 

Han har jo nevnt konkrete relevante observasjoner. De gikk ut på at siden han selv ikke klarte å la vær å tømme i gjestehavner og i naturhavner går han derfor ut i fra at alle andre har de samme holdningene til dette som han selv.

Han tok derfor konsekvensen av sitt eget griseri og innstalerte lukket system, fornuftig nok.

 

Å gå til et mottak i land må sees opp i mot alternativet ved å gå ut fra gjestehavn/naturhavn i åpen sjø (+300 meter fra land) å tømme der.

 

Skal man ta høyde for de mange saktegående båtene må mottakene ligge temmelig tett om det her skal være bekvemt nok - for disse produserer gjerne mer septik ILA en uke enn de forbruker drivstoff - og selv bunkringsstasjoner for disse kan ligge langt unna. Ser man på kartet til @S/Y Emma så må de i tillegg ha stor kapasitet om man skal unngå store køer.

 

Folk som ikke gidder å forlate havna for å gå 300 meter fra land vil neppe gå til et mottak - for det er aberet om å måtte forlate sin plass som får dem til å dumpe ulovlig.

 

Miljøregnskapet må også inkludere all ekstra kjøring (drivstoff, forbruk av bunnstoff, lydforurensning, bølger), bygging og drift av mottak, bortkjøring av septik, osv, osv.

 

Poenget her er at man må kunne så ordentlig tvil om at vi har et reelt problem. Selv om en og annen bryter loven og tømmer i havn - vet vi om selv dette skjer i et omfang at dette er et reelt problem, og om så er - ville mottak hjulpet?

 

Dersom det er et reelt og merkbart problem med ulovlig tømming ser jeg for meg at eneste løsning er en omreisende septikbåt... om det.

 

Selv har jeg ikke en eneste gang vært med på en båt hvor man har tømt i havn, hverken fra mine eller andres båter jeg har vært ombord i... vi snakker tiår med båtliv. Jeg vet det skjer, men jeg har ikke møtt noen hvor det ikke sitter langt inne å gjøre noe slikt. De fleste jeg har møtt får hetta når det lukter kloakk fra utluftning, i frykt for at andre skal tro at det pumpes rett i sjø.

 

Det er båter som ikke har septiktank, der vil jeg anta at det syndes mer, spesielt der det heller ikke er enkel tilgang på do i land, eller etter personen har lagt seg og ikke kan være brydd med å kle på seg for å gå i land.

 

De som har tank ombord kan planlegge bedre. Og, følger man føringene om å ikke ligge mer enn et par dager i en og samme naturhavn - ja så er muligheten for å bli kvitt dritten på forsvarlig og lovlig vis god nok. Likevel kan jeg vanskelig forestille meg at det er de store mengder som slippes ulovlig ut i Norske havner - selv om det sikkert foregår daglig i flere havner.

 

For at denne diskusjonen skal bære frukter må noen gjøre en kobling mot faktisk dårlig vannkvalitet, osv. Det er det ingen som har gjort.



×
×
  • Create New...