Jake26 Startet 20.Juli.2020 Del på Facebook Startet 20.Juli.2020 Forsøker å koble nytt elanlegg i båten, men sliter litt med komponentene til Biltema. Har denne sikringsholderen (link) og lurer på om noen har klart å finne en god løsning på hvordan man kobler den til hovedstrømbryter? Tverrsnittet på koblingspunktet her er veldig lite, og det gjør det vanskelig å finne en passende tilkobling. Skulle gjerne hart 16mm2 minst mellom disse. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000043332 Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.Juli.2020 Del på Facebook Svart 20.Juli.2020 Det er hverken pent eller optimalt, men du kan ha tykk kabel 98% av strekket og en skjøt med overgang til tynn kabel som passer bedre den siste biten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Du kjøper deg en koblingsplint samme sted, og kopler 16 kvadraten til denne. Så legger du tynnere kabler mellom plint og koplingsboks. Du har to 5mm terminaler inn, så alt opp til 6 kvadrat burde la seg gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) Du spør om noen har funnet en god løsning. Her er hvordan jeg har gjort det. Andre har sikkert andre løsninger på utfordringen med feite kabler og små skruer. Når det gjelder sikringsholder/boks av den typen du har er ikke dette noe som er spesielt for Biltema. Ingen leverandører har så vidt meg bekjent større skruer til terminalene på denne type sikringsholdere/bokser. Jeg har en koblingsterminal fra Skyllermarks før sikringsholderen, og kabelen (25mm2)fra hovedbryter er koblet til denne. Koblingsterminalen har 1 skrue Ø 8mm og resten er Ø 6mm. Fra koblingsterminalen til sikringsholderen har jeg en 10mm2 kabel med kabelsko for 10mm2 kabel og Ø 5mm hull. (Skruen for inntaket på din sikringsholder er Ø 5mm). Denne kabelskoen kjøpte jeg hos Solar. Med dette opplegget kan jeg ha opptil 100A sikring for å sikre mot kortslutning fra hovedbryter og fram til sikringsholderen. Selv har jeg en 35A sikring, og er da også sikret mot overbelastning. Jeg har ikke sett at det finnes kabelsko for kabel større enn 10mm2 med Ø 5mm hull. Blant andre har batbua.no kabelsko for 16mm2 kabel med Ø 6mm hull. Redigert 21.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Det helt ideelle er å finne en sko uten inspeksjonshullet. Solar har det også. (kjøpt selv noen esker der). Mulig det ikke finnes som rørkabelsko men at du må over på DIN sko. Sitér dette innlegget Link to post
Jake26 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Tusen takk for gode svar. Hvis jeg legger 10mm2 fra hovedbryter til sikringsboks, må jeg da beregne lengden mellom disse for maks belastning av kabeltversnitt, eller må jeg akkumulere total lengde med alle sikringer da dette også på en måte går gjennom denne kabelen? De er jo parallellkoblet, så burde jo ikke ha noe å si? Tror jeg får til å legge 4mm2 kabel der nå uten så mye arbeid og vurderer å bare sette opp dette som en midlertidig løsning. Skal bare ha mobillader og autopilot. Trekker 12A+3.1A lengden er >1 m Er dette en OK midlertidig løsning til jeg får kjøpt koblingsskinne og kabelsko med mindre hull, eller er dette en dårlig løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Kjellg skrev for 2 timer siden: Det helt ideelle er å finne en sko uten inspeksjonshullet. Hør på @Kjellg. Han har greie på dette her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Jake26 skrev for 2 timer siden: Tror jeg får til å legge 4mm2 kabel der nå uten så mye arbeid og vurderer å bare sette opp dette som en midlertidig løsning. Du kan jo lett legge to stk 4mm2, du har to separate skruer til å kople til. Og det burde holde plenty. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jake26 Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 index skrev 16 minutter siden: Du kan jo lett legge to stk 4mm2, du har to separate skruer til å kople til. Og det burde holde plenty. Supert! Da gjør jeg det frem til jeg finner kabelsko slik @Kjellg anbefaler. Takk for svar! Har solar en butikk man kan dra innom? Synes det var litt vanskelig å finne på nettet :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 For det første må du vite hvor lang kabel du trenger fra batteri til dc skinne/koblingsplint. Kabellengde og behov for total effekt gir deg kvadrat på kabling samt sikring til koblingsplint. Husk alltid å montere sikring på plusskabel fra batteri til koblingsplint som tilsvarer kvadratet og lengde på kabelen! Kabeltverrsnitt fra koblingsplint til sikringsboks bestemmer du ut ifra samme regler som over. Lengde på kabel og hvor mye effekt du trenger totalt angir tverrsnittet og sikringsstørrelse. Husk at total effekt på kursene i sikringsboksen aldri kan overstige sikring på tilførselskabelen mellom koblingsplint og sikringsboksen. Bruk dette skjemaet: Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Jannmar Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 (redigert) index skrev for 2 timer siden: Du kan jo lett legge to stk 4mm2, du har to separate skruer til å kople til. Og det burde holde plenty. Jake26 skrev for 2 timer siden: Supert! Da gjør jeg det frem til jeg finner kabelsko slik @Kjellg anbefaler. Takk for svar! Husk da å sikre de to 4mm2 kablene hver for seg ved batteriet. 2 stk. separate 4mm2 kabler blir ikke det samme som 1 stk. 8mm2 når det gjelder sikring. Dette gjelder uansett om du kobler de til hvert sitt punkt eller ett og samme punkt ved batteriet. Det betyr om du kobler de til ett og samme punkt ved batteriet, og til samme sikring, kan denne sikringen ikke være større enn det som gjelder for 1 stk. 4mm2 kabel. Redigert 21.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.Juli.2020 Del på Facebook Svart 21.Juli.2020 Jannmar skrev for 1 time siden: Husk da å sikre de to 4mm2 kablene hver for seg ved batteriet. 2 stk. separate 4mm2 kabler blir ikke det samme som 1 stk. 8mm2 når det gjelder sikring. Dette gjelder uansett om du kobler de til hvert sitt punkt eller ett og samme punkt ved batteriet. Det betyr om du kobler de til ett og samme punkt ved batteriet, og til samme sikring, kan denne sikringen ikke være større enn det som gjelder for 1 stk. 4mm2 kabel. @Jannmar Er dette med tanke på at kablene kan kortsluttes separat? Hvis begge lederene legges sammen i ett trekkerør som kortslutningssikring kan de vel sikres mot overbelastning som en ledning på 8mm2 Dersom begge kablene ligger åpent og skal sikres mot separat kortslutning så kan felles sikring på 35A benyttes. Denne skal gi tilstrekkelig beskyttelse ved kortslutning av en 4mm2 ledning. Overlastbeskyttelsen på 2x4mm2 ledning vil også være ivaretatt med denne sikringen. Ref. tabell fra DNV Rules for Construction and Certification of Vessels Less Than 15m: Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 (redigert) @Fiks Det er her snakk om å koble 2 stk. 4mm2 kabler til ett og samme punkt ved batteriet, og til hvert sitt punkt på sikringsholderen. Dette er, uansett hvordan man snur og vender på det, 2 stk. separate 4mm2 kabler. Grunnen til at jeg mener det er fornuftig å sikre disse kablene hver for seg, eller som 1 stk. 4mm2 kabel er at ting kan skje med den ene kabelen. Den kan uforvarende bli frakoblet, løsne eller som man sier: "shit happens", og da er ikke lengre overlastbeskyttelsen ivaretatt med en 35A sikring. Jeg er ingen elektriker, så det er slik jeg tenker (og må tenke) for å være på den "sikre" siden, og dette vil nødvendigvis også gjenspeile seg i det jeg skriver her på forumet. De som har kompetanse til det kan sikkert finregne på dette og komme fram til andre og like sikre løsninger. Redigert 22.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.