Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

@Fiks

Det er her snakk om å koble 2 stk. 4mm2 kabler til ett og samme punkt ved batteriet, og til hvert sitt punkt på sikringsholderen.

Dette er, uansett hvordan man snur og vender på det, 2 stk. separate 4mm2 kabler.

Grunnen til at jeg mener det er fornuftig å sikre disse kablene hver for seg, eller som 1 stk. 4mm2 kabel er at ting kan skje med den ene kabelen.

Den kan uforvarende bli frakoblet, løsne eller som man sier: "shit happens", og da er ikke lengre overlastbeskyttelsen ivaretatt med en 35A sikring.

Jeg er ingen elektriker, så det er slik jeg tenker (og må tenke) for å være på den "sikre" siden, og dette vil nødvendigvis også gjenspeile seg i det jeg skriver her på forumet.

De som har kompetanse til det kan sikkert finregne på dette og komme fram til andre og like sikre løsninger.

 

Jannmar

Jannmar

@Fiks

Det er her snakk om å koble 2 stk. 4mm2 kabler til ett og samme punkt ved batteriet, og til hvert sitt punkt på sikringsholderen.

Dette er, uansett hvordan man snur og vender på det, 2 stk. separate 4mm2 kabler.

Grunnen til at jeg mener det er fornuftig å sikre disse kablene hver for seg, eller som 1 stk. 4mm2 kabel er at ting kan skje med den ene kabelen.

Den kan uforvarende bli frakoblet, løsne eller som man sier: "shit happens", og da er ikke lengre overlastbeskyttelsen ivaretatt med en 35A sikring.

Jeg er ingen elektriker, så det er slik jeg tenker (og må tenke) for å være på den "sikre" siden, og dette vil nødvendigvis også gjenspeile seg i det jeg skriver her på forumet.

De som har kompetanse til det kan sikkert finregne på dette og komme fram til andre og like sikre løsninger.

 



×
×
  • Create New...