Mastiff Startet 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2020 (redigert) Det var for lite olje på den ene styrepumpa (det er to styreplasser i båten), så jeg fylte den full, sveivet rundt, fylte på mer osv. til den var helt opp til skruhullet. Og trodde alt var i orden. Men da jeg satte båten på vann i går og tok den første turen, så jeg at det rant olje ut av pumpa, der akselen til rattet går inn. Ikke en flom, men heller ikke bare en dråpe iblant, det sivet jevnt ut når jeg brukte et av rattene. Er det noen som kjenner til denne styrepumpa og vet om det bare er fordi jeg helte for mye på, eller om det sitter en pakning der et sted som må byttes? Jeg antar det siste, men har ikke lyst til å skru opp noe jeg ikke vet noe om. Og jeg må jo vite hvor jeg skal bestille deler fra. Foran sitter det en Ultraflex-pumpe, men på denne står det ikke noe merkenavn som jeg kan se. Redigert 21.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Hvis det kommer ut av skruen på den øverste er det for mye olje. Skal være nesten full når styresylinderen er helt inne. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Takk, men det kommer ikke fra fylleskruen, men der akslingen til rattet går inn. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Sjekk at det er luftehull i den øverste skruen. Åpent hull. Hvis det er hull må du bytte pakning. Hvis det ikke er hull må du lage et. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Takk! Jeg så ikke noe luftehull da jeg hadde den av. Kanskje det går an å bytte med en fingerskrue med luftehull av den typen Ultraflex bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Men forresten, skal det være luftehull i begge pumpene når det er to styreposisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Jeg fikk svar på det spørsmålet av forrige eier: Siden den fremre styreposisjonen er høyere oppe enn den bakre, er det der det skal være lufting, og det er det. Men han sa også at den lufteskruen må være åpen når man fyller på og lufter systemet, jeg hadde bare åpen den bakre. Så jeg skal prøve å lufte det om igjen med åpent framme og gjøre det fra begge posisjoner og se om det hjelper. Redigert 21.Juli.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Sorry. Lekker det i akselen og det er luftehull må du bytte pakning. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Takk, jeg var redd for det. Da må jeg vel finne ut riktig merke for å få det til? Eller kan det være en form for standardpakning, som en simmerring av et eller annet format? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Heisann. Har samme lekkasjen selv på fremre styring. Slik har det vært i flere år uten at det har forverret seg. Det renner ikke olje men en dråpe nå og da. Må vel bare krype til korset og gjøre noe med dette etterhvert. Dette er en Sleipner styremaskin fra ca 1995. Kan det etterhvert bli så ille at oljen strømmer ut eller stabiliserer det seg på dette nivået... beklager at jeg låner tråden din Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 For min del så det ut til å hjelpe at jeg tok av korken både framme og bak og så svingte motoren med fullt utslag fram og tilbake 10-15 noen ganger fra hver styreposisjon. Etter det kjørte jeg noen runder fram og tilbake med korkene på, og det lekket faktisk ikke. Så jeg håper jeg har vunnet i Lotto på denne. Men jeg må ha ny kork til bakre styreposisjon, og det er en litt større type enn standarden til Ultraflex. Er det noen som har peiling på hvor man får tak i noe sånt? Jeg prøvde å google litt, men fant ingenting, og den lokale båtpusheren hadde ikke noe sånt løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.