Jump to content

Høyregående propell på venstregående aksling, spørsmål


terjekv

Recommended Posts

Hei.

 

Byttet propell for litt siden til en større høgregående propell, tror jeg hvertfall, men fant ut senere at akslingen dreier mot venstre i forover.

 

Lurer bare på om noen vet om det betyr mye på fart og div. I mitt hode ville båten ha bakket i forover om dette var tilfellet, men båten marsjer fint på 16,5 knop.

 

Men når jeg skal bakke opp så har jeg bare bakk en vei uansett hvilken vei roret står.

 

Lurer bare på om noen har kompetanse innenfor dette å kan gi meg en forklaring på forskjellene.

Link to post
Share on other sites

terjekv skrev 44 minutter siden:

Hei.

 

Byttet propell for litt siden til en større høgregående propell, tror jeg hvertfall, men fant ut senere at akslingen dreier mot venstre i forover.

 

Det må du ha meket med en gang..båten ville jo da gå aktover når den står i forover..

terjekv skrev 44 minutter siden:

Lurer bare på om noen vet om det betyr mye på fart og div. I mitt hode ville båten ha bakket i forover om dette var tilfellet, men båten marsjer fint på 16,5 knop.

 

De fleste gearkasser tåler vel å gå begge veier...men som Hulda sier hjelper det med flere opplysninger..

terjekv skrev 44 minutter siden:

Men når jeg skal bakke opp så har jeg bare bakk en vei uansett hvilken vei roret står.

Det er vanlig på båter med en aksling...

 

Link to post
Share on other sites

For å unngå forvekslinger. Når båten går fremover og;  aksling roterer MED klokken sett aktenfra  = Høyregående propell. 

Roterer akslingen MOT klokka sett aktenfra har du en venstregående propell (om båten beveger seg fremover).

 

En høyregående propell vil trekke akterenden mot babord i bakk (propellen dreier da moturs). 

 

En ting er sikkert og det er at den nye og den gamle propellen har samme dreiretning med mindre noen har reversert girvaieren ved propellbytte.

 

Propellens dreiretning står ofte printet inn etter stigningen, feks 17x15 RH eller LH

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...