Mrsolem Startet 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2020 (redigert) Hei. Har i vinter hatt ut motorer i båten, og nå skal jeg koble opp det elektriske til motor. Har to motorer i båten. Volvo penta 41. Planen er å bruke den ene motoren til å lade opp forbruk, den andre kun til lading av start. Begge motorer skal startes via egen batteri bank. Hvordan kobler jeg da, uten skillerele? Redigert 21.Juli.2020 av Mrsolem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Det høres ganske så bortkastet ut å ha en dynamo som kun skal toppe opp en allerede nesten full startbank, mens den andre må slite tungt med en tom stor forbruksbank. Er du sikker på at dette er beste løsning? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mrsolem Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Hmm, sikker er jeg ikke. Hva er beste løsning? Tenkte at siden jeg har to stk motorer med hver sin dynamo så er det greit å gjøre det slik? En lader kun forbruk, og den andre lader start. Er litt grønn på dette området Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 På tide å dra fram dette utmerkede innlegget fra @Ingar nok en gang: Dette kan altså løses på ulike måter. Faktum er i alle fall som @Index sier at å la den ene dynamoen kun lade start er temmelig bortkastet om du har behov for lading av forbruk - og de har vel de fleste i en båt av såpass størrelse at den har 2 store dieselmotorer. Dette er dog et kjært debattema på BP - alle har sin favoritt. Jeg foretrekker FET-basert ladeskille, kalt ‘elektronisk rele’ av Ingar, da dette ikke gir merkbart effekt/spenningstap samt at strømmen bare kan gå en vei slik at det er umulig å tømme den ene banken over i den andre/få releklapring osv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Bedre at begge lader forbruk og at startbanken kobles sammen med forbruk med et spenningsensitivt relé. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mrsolem Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Ser poenget nå! hvor får jeg kjøpt slik FET rele? Noe maritim selger? Jeg har 4x142ah forbruk. Så må kanskje ha rele utifra ah på forbrukbank? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Farco.no (Victron) eller Seatronic (har vel både Quick og Victron). Har du originale Valeo-dynamoer er vel disse på 60A så ladeskillet bør tåle godt i overkant av det doble av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mrsolem Svart 21.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Har sett og lest litt om bep dvsr ladestrøms fordeler. Denne er på 140a. Vil det da si max 140a ut fra dynamo denne tåler? Så er min dynamo på 70ah så er jeg godt innafor? Vurderer å invistere i en slik. Er denne ett godt valg? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 OBS! VP 41 motorene tar turtallsignaler fra dynamo. Ved en sammenkobling av batteriene så kan du risikere at den ene turtelleren vil miste signal når begge batteribankene er fulle. Pga dynamoregulatorenes snevre spennings-settpunkt så vil den ene bli innaktiv. Den som har høyest settpunkt vil være aktiv. Hvis du har en sammenkoblingsbryter (som kobler sammen batteriene f.eks. som nød-start på den ene motoren) så forsøk å kjøre med denne innkoblet for å se at begge turtellerne fungerer slik de skal! Hvis du ikke har en slik sammenkoblingsbryter, så kan du benytte en startkabel og koble sammen forbruksbanken med startbanken på Pluss polene. Dette er kun for å verifisere om systemet tåler installasjon av et VSR uten at en av turtellerne dropper ut! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 Det skulle være plenty mhp dynamo ja. Siden releer (som BEP DVSR er) lar strøm gå begge veier må du også tenke på mulig strøm som kan gå i det rele kopler sammen startbatteri med en skåltom forbruksbank feks. Om du har baug- og eller hekkthruster så kan det også være noe som må tenkes gjennom ift dropp i spenning under bruk. Og nå er vi farlig nær en klassisk diskusjon her på BP ? - og det er grunnen til at jeg liker FET-ladeskille. Men det er mange meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Mrsolem skrev for 17 timer siden: hvor får jeg kjøpt slik FET rele? F.eks. http://www.sterling-power.no/stnpsr.htm @Joerg Becker er aktiv på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Takk Ingar. Vel, det finnes flere muligheter for å fikse slik. Alle har sine fordeler og ulemper. MosFet-fordelere er skilledioder med MosFet i parallell, enkelt sagt. Den pleier å være problemløs, men ang. spenningsfall kan også de lage like store problemer som vanlige skilledioder når de frakter stor last. MosFet har bare som ekstra fordel at de lager veldig lite spenningsfall når belastningen er svært redusert. F.eks. gjelder det for Victron når strømmen begrenses til under 20A, det er der MosFetene arbeider mest siden strøm leter etter minst motstand. Relébaserte fordelinger kan få trøbbel når det dykker opp flere enn en feil. Gjelder også mht spenninger og treghet i systemet, men arbeider vanligvis også uten problemer. Så finnes det Volt sensitive releer, kalt VSR, av forskjellige type. Reléer er det eneste av alle duppedingser som kan betegnes som "uten spenningsfall" siden spenningsfallet er så lav også under maks last at det er helt ubetydelig. Ulempene som reléer kan ha er at de er bundet til triggerspenninger, dvs. der den åpner og lukker kretsen, og at kontaktene (teoretisk ofte, men sjelden praktisk) kan få skader ved store belastninger (og vapurisering) når den ikke åpner når det enten skjer feil eller storforbrukere slår inn mens primærbatteriet for den er tom. Det gjelder de fleste, men også her finnes det unntak. Sterling har VSR som kan justeres på triggerspenninger, som kan sense i bare en eller begge retninger, som kan har cut-off tilkoblinger som kan åpne reléet parallell ved aktivering av storforbrukeren, og det finnes CVSR som i tillegg til det før også begrenser strømmen både passe og parallell med overbelastningen, slik at reléet og riktig dimensjonerte ledninger ikke skades. ....for en setning.... Jørg Redigert 22.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) FET-baserte ladeskiller er typisk oppgitt med noen hundredels volt spenningsfall ved lav strøm og rundt 0.10V ved høye ladestrømmer. Dette er neglisjerbart da en sannsynligvis har større tap i kablene.. Og så er vi i gang igjen ? Redigert 22.Juli.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mrsolem Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Mye mattematikk jeg lurer bare på åssen jeg kobler opp fra skrætsj Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 (redigert) Neida, Fantino. Det er sommer. Jeg arbeider lenge hver dag, da har jeg ikke tid for lange diskusjoner. "Lav" fall blir angitt ved lite strøm, gjerne i trins 1A og <20A. De beste produserer minst -0,5V spenningsfall mens "andre" kan klatre opp til rund 0,9x = 1V. Pluss fall over kablene og sensing på det batteriet som får mest strøm (vanligvis forbruksbanken) bør man være det samme obs med mer følsomme batterier (f.eks. Gel og lukkete) på start og f.eks. trusterbatterier som en bør med normale skilledioder. Bare mål selv hva du ser når du kjører mye strøm over forskjellige MosFet fordelere. Jørg Redigert 22.Juli.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Mrsolem skrev for 14 timer siden: Mye mattematikk jeg lurer bare på åssen jeg kobler opp fra skrætsj Er som sagt veldig mange muligheter her, og litt uklart hva du mener med ‘begge motorer skal starte fra egen bank’ i første spørsmål - dvs skal du ha 2 separerte startbatterier? Ingar har flere forslag til oppkopling av 2 dynamoer i innlegget jeg linket til. Med utg pkt i 2 stk VP AD41 med originalt ledningsnett og Valeo dynamoer med sense ville jeg gjort slik: Lading fra begge dynamoer inn på FET-ladeskille. Uttak til lading og forbruk på start fra FET-ladeskille. Ledning fra B+ på dynamo til startmotor-innslag må fjernes på begge motorer (hvis ikke blir startbatteri ladet direkte denne veien). IG utgang på ladeskille trenger ikke brukes, men ladeskille må tilkoples batteri minus/‘jord’ iht manual (egen tynn ledning til jordstift på ladeskille). Om du vil ha 2 separate startbatterier så kan du kjøpe ladeskille med 3 uttak. Senseledning fra begge dynamoer til forbruk. Med originale regulatorer så er det ingen fare for overladning av startbatterier i praksis. Sørg for at sensesøedning koples til ‘batterisida’ av hovedbryter forbruk (dynamo vil gi ‘full guffe’ om senseledning ikke ‘ser’ batterispenning). Vurder om du vil ha en ‘nødstartbryter’ som kopler sammen forbruk og start evt startbatterier om du har to. Evt thrustere, ankervinsj, trimflaps etc ville jeg koplet til startbatteri. Følsom elektronikk på forbruk. Dette er selvsagt bare en av mange muligheter! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Fantino skrev 3 minutter siden: Sørg for at sensesøedning koples til ‘batterisida’ av hovedbryter forbruk (dynamo vil gi ‘full guffe’ om senseledning ikke ‘ser’ batterispenning). Intensjonen var nok riktig, men denne setningen kan oppfattes feil. Tillater meg litt påfyll. Dynamoen skal ikke kunne avskjæres batteriene, som kunne skje f.eks. når hovedbryter vris eller relébasert fordeling mister kontakt pga. feil. Dvs. minst ett batteri bør være tilkoblet til en hver tid. Når det finnes relé eller bryter -mellom- dynamo og referansebatteri (f.eks. forbruk) må sensekontakten tilkobles på dynamo-side, ikke batteri. Grunn er at den da ellers ser batterispenning, men ikke vet at denne spenningen ikke kan økes. Så.. øker regulatoren spenningen på dynamo så mye den kan. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mrsolem Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Tror jeg har blitt litt klokere, jeg har 1 stk stort startbatteri som skal dra igang motorene. Og 4 stk batterier til forbruk. Jeg vil anta at dynamoer/ledningsnett er orginalt. En tegning/koblingsskjema hadde vært gull Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.