Jump to content

Oppkobling dynamo


Mrsolem

Recommended Posts

Hei. Har i vinter hatt ut motorer i båten, og nå skal jeg koble opp det elektriske til motor. Har to motorer i båten. Volvo penta 41. Planen er å bruke den ene motoren til å lade opp forbruk, den andre kun til lading av start. Begge motorer skal startes via egen batteri bank. Hvordan kobler jeg da, uten skillerele? 

Redigert av Mrsolem (see edit history)
Link to post

På tide å dra fram dette utmerkede innlegget fra @Ingar nok en gang: 

 

 

Dette kan altså løses på ulike måter. Faktum er i alle fall som @Index sier at å la den ene dynamoen kun lade start er temmelig bortkastet om du har behov for lading av forbruk - og de har vel de fleste i en båt av såpass størrelse at den har 2 store dieselmotorer. Dette er dog et kjært debattema på BP - alle har sin favoritt. Jeg foretrekker FET-basert ladeskille, kalt ‘elektronisk rele’ av Ingar, da dette ikke gir merkbart effekt/spenningstap samt at strømmen bare kan gå en vei slik at det er umulig å tømme den ene banken over i den andre/få releklapring osv.

Link to post

OBS!

VP 41 motorene tar turtallsignaler fra dynamo.

 

Ved en sammenkobling av batteriene så kan du risikere at den ene turtelleren vil miste signal når begge batteribankene er fulle.

Pga dynamoregulatorenes snevre spennings-settpunkt så vil den ene bli innaktiv. Den som har høyest settpunkt vil være aktiv.

 

Hvis du har en sammenkoblingsbryter (som kobler sammen batteriene f.eks. som nød-start på den ene motoren) så forsøk å kjøre med denne innkoblet for å se at begge turtellerne fungerer slik de skal!

 

Hvis du ikke har en slik sammenkoblingsbryter, så kan du benytte en startkabel og koble sammen forbruksbanken med startbanken på Pluss polene.

Dette er kun for å verifisere om systemet tåler installasjon av et VSR uten at en av turtellerne dropper ut!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det skulle være plenty mhp dynamo ja. Siden releer (som BEP DVSR er) lar strøm gå begge veier må du også tenke på mulig strøm som kan gå i det rele kopler sammen startbatteri med en skåltom forbruksbank feks. Om du har baug- og eller hekkthruster så kan det også være noe som må tenkes gjennom ift dropp i spenning under bruk. Og nå er vi farlig nær en klassisk diskusjon her på BP ? - og det er grunnen til at jeg liker FET-ladeskille. Men det er mange meninger om dette.

Link to post

Takk Ingar. :flag_bp:

Vel, det finnes flere muligheter for å fikse slik.
Alle har sine fordeler og ulemper.

MosFet-fordelere er skilledioder med MosFet i parallell, enkelt sagt.
Den pleier å være problemløs, men ang. spenningsfall kan også de lage like store problemer
som vanlige skilledioder når de frakter stor last.
MosFet har bare som ekstra fordel at de lager veldig lite spenningsfall når
belastningen er svært redusert.
F.eks. gjelder det for Victron når strømmen begrenses til under 20A, det er der MosFetene
arbeider mest siden strøm leter etter minst motstand.

Relébaserte fordelinger kan få trøbbel når det dykker opp flere enn en feil.
Gjelder også mht spenninger og treghet i systemet, men arbeider vanligvis også uten problemer.

Så finnes det Volt sensitive releer, kalt VSR, av forskjellige type.
Reléer er det eneste av alle duppedingser som kan betegnes som "uten spenningsfall"
siden spenningsfallet er så lav også under maks last at det er helt ubetydelig.

Ulempene som reléer kan ha er at de er bundet til triggerspenninger,
dvs. der den åpner og lukker kretsen, og at kontaktene (teoretisk ofte, men sjelden praktisk)
kan få skader ved store belastninger (og vapurisering) når den ikke åpner når det enten
skjer feil eller storforbrukere slår inn mens primærbatteriet for den er tom.

Det gjelder de fleste, men også her finnes det unntak.

Sterling har VSR som kan justeres på triggerspenninger, som kan sense i bare en eller
begge retninger, som kan har cut-off tilkoblinger som kan åpne reléet parallell ved
aktivering av storforbrukeren, og det finnes CVSR som i tillegg til det før også  begrenser strømmen både passe og parallell med overbelastningen, slik at reléet og riktig dimensjonerte ledninger ikke skades.

....for en setning.... :smiley:

:seeya:
Jørg 



 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Neida, Fantino. :lol:
Det er sommer.
Jeg arbeider lenge hver dag, da har jeg ikke tid for lange diskusjoner.

"Lav" fall blir angitt ved lite strøm, gjerne i trins 1A og <20A.

De beste produserer minst -0,5V spenningsfall mens "andre" kan klatre opp til rund 0,9x = 1V.

Pluss fall over kablene og sensing på det batteriet som får mest strøm (vanligvis forbruksbanken)
bør man være det samme obs med mer følsomme batterier (f.eks. Gel og lukkete)
på start og f.eks. trusterbatterier som en bør med normale skilledioder.

Bare mål selv hva du ser når du kjører mye strøm over forskjellige MosFet fordelere.

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Mrsolem skrev for 14 timer siden:

Mye mattematikk :giggle: jeg lurer bare på åssen jeg kobler opp fra skrætsj :crazy:


Er som sagt veldig mange muligheter her, og litt uklart hva du mener med ‘begge motorer skal starte fra egen bank’ i første spørsmål - dvs skal du ha 2 separerte startbatterier? Ingar har flere forslag til oppkopling av 2 dynamoer i innlegget jeg linket til.

 

Med utg pkt i 2 stk VP AD41 med originalt ledningsnett og Valeo dynamoer med sense ville jeg gjort slik:

 

Lading fra begge dynamoer inn på FET-ladeskille. Uttak til lading og forbruk på start fra FET-ladeskille. Ledning fra B+ på dynamo til startmotor-innslag må fjernes på begge motorer (hvis ikke blir startbatteri ladet direkte denne veien). IG utgang på ladeskille trenger ikke brukes, men ladeskille må tilkoples batteri minus/‘jord’ iht manual (egen tynn ledning til jordstift på ladeskille). Om du vil ha 2 separate startbatterier så kan du kjøpe ladeskille med 3 uttak.

 

Senseledning fra begge dynamoer til forbruk. Med originale regulatorer så er det ingen fare for overladning av startbatterier i praksis. Sørg for at sensesøedning koples til ‘batterisida’ av hovedbryter forbruk (dynamo vil gi ‘full guffe’ om senseledning ikke ‘ser’ batterispenning). 

 

Vurder om du vil ha en ‘nødstartbryter’ som kopler sammen forbruk og start evt startbatterier om du har to.

 

Evt thrustere, ankervinsj, trimflaps etc ville jeg koplet til startbatteri. Følsom elektronikk på forbruk.

 

Dette er selvsagt bare en av mange muligheter!

Link to post
Fantino skrev 3 minutter siden:

Sørg for at sensesøedning koples til ‘batterisida’ av hovedbryter forbruk (dynamo vil gi ‘full guffe’ om senseledning ikke ‘ser’ batterispenning).

Intensjonen var nok riktig, men denne setningen kan oppfattes feil.
Tillater meg litt påfyll.

Dynamoen skal ikke kunne avskjæres batteriene, som kunne skje f.eks. når hovedbryter vris
eller relébasert fordeling mister kontakt pga. feil.
Dvs. minst ett batteri bør være tilkoblet til en hver tid.

Når det finnes relé eller bryter  -mellom-  dynamo og referansebatteri (f.eks. forbruk)
må sensekontakten tilkobles på dynamo-side, ikke batteri.
Grunn er at den da ellers ser batterispenning, men ikke vet at denne spenningen ikke kan økes.
Så.. øker regulatoren spenningen på dynamo så mye den kan.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...