Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med bruken, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Edit:

Det ser ut til å være rett at det er en plugg som går inn til svinghjulhuset. Item 27 i denne partskatalogen. Hvorfor den er der er ikke godt å vite. Kanskje man også kunne forsøke å holde hånden eller tommelen over hullet når den går for å se om det er mye trykk der inne. På denne båten så kommer man vel til motoren fra alle veier.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7740690_006?path=MarineDieselEngines/7740690/7740690_21/7740690_006

 

Edit 2:

Man kunne kanskje misstenke pakningen mellom motorblokk og svinghjul. Ved å sammenligne hvor mye det blåser på toppen av motoren (oljepåfyllingen) og hvor mye det blåser ut fra luftehullet på svinghjulshuset, så har man kanskje en indikasjon. Hvis det ikke blåser noe særlig noen av stedene, og det ikke mangler for mye olje, så er det vel bare å finne en ny plugg.

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med bruken, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Edit:

Det ser ut til å være rett at det er en plugg som går inn til svinghjulhuset. Item 27 i denne partskatalogen. Hvorfor den er der er ikke godt å vite. Kanskje man også kunne forsøke å holde hånden eller tommelen over hullet når den går for å se om det er mye trykk der inne. På denne båten så kommer man vel til motoren fra alle veier.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7740690_006?path=MarineDieselEngines/7740690/7740690_21/7740690_006

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med bruken, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Edit:

Det ser ut til å være rett at det er en plugg som går inn til svinghjulhuset. Item 27 i denne partskatalogen. Hvorfor den er der er ikke godt å vite. Kanskje man også kunne forsøke å holde hånden eller tommelen over hullet når den går for å se om det er mye trykk der inne. På denne båten så kommer man vel fra alle veier.

https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7740690_006?path=MarineDieselEngines/7740690/7740690_21/7740690_006

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med bruken, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av eller noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med å bruke den, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.

Arne2

Arne2

Her er workshop manual. Bladde gjennom, men ble fortsatt ikke noe klokere. 

http://www.baadteknik.dk/Manualer/Motor/Volvo-Penta/Volvo-Penta-MD2010-20-30-40.pdf

Spørsmål: Hvorfor er pluggen ute og hvorfor er det eventuelt overtrykk i svinghjulhuset? (Tror hullet går dit.)

Jeg ville først ha gjort som følger:

1. Peile oljen og se at det ikke er for mye som mangler.

2. Starte motoren med lokket for oljepåfylling tatt av, for å sjekke om det er mye overtrykk nede i motorblokka, dvs at den ikke "blåser for mye på toppen".

Hvis det eventuelt skulle være slik at pluggen har blåst ut pgs overtrykk, da kan jo dette være en alvorlig feil. Hvis det bare er slik at den har falt av elle noen har glemt å sette den på plass, da behøver det vel ikke å være så alvorlig.

Håper det er noen som kan denne motoren bedre enn meg og som har noen gode råd. Jeg har jo bare så vidt kommet i gang med å bruke den, og har egentlig minimalt med erfaring fra denne motortypen.



×
×
  • Create New...