Arne2
Hvordan gikk turen videre, kom dere hjem?
Har selv akkurat kommet fram på på første tur fra Kristiansand til Stavanger med den samme motoren. Den fungerte hele tiden, men jeg hadde en merkelig hendelse. Da jeg skulle legge til land på turen så fant jeg ut at det var litt for grunt, og så satte jeg motoren forsiktig i akterover. Da begynte den å riste og støye som besatt, og det første jeg tenkte det var at oj, der dro jeg en nylontrosse inn i propellen. Forsøkte å feilsøke litt og forsto egentlig mindre av den feilen.
Så googlet jeg og fant en beskrivelse fra en på dette forumet som først hadde gjennomført en dyr reparasjon uten at det hjalp. Så justerte han tomgangsskruen en halv omdreining og så var problemet løst.
På min så kunne det se ut som at noen tidligere hadde justert tomgangen ved å stramme justeringen på gasswiren. Resultatet av dette ble at innslaget forover og bakover ble for "hardt" samtidig som det var litt tilfeldig hva turtallet på på tomgang ble. Justerte så strammingen på gasswiren og skruen for tomgang og så var problemet løst.
Snakket med en annen båteier på veien med samme motor som også hadde litt av det samme problemet som meg. (Hardt innslag, og mye vibrasjon på tomgang.)
Det ser ut til å være ganske viktig å justere strammingen på gasswire og tommgangsskruen riktig. Hvis ikke så ser det ut som at det kan dukke opp noen rare feil som egentlig har en ganske enkel løsning. Motoren ble ellers "som ny" etter justering av gasswire og tomgangsskrue.
Bare et lite tips på basis av min erfaring fra "turen hjem".
Har tenkt på denne gummikoblingen som røyk. Det kan jo være en sikkerhtsfaktor som er bygd inn i systemet, at den skal ryke. Har vært borte i det prinsippet mange ganger før, ikke på båtmotorer men i andre maskintyper, at man legger inn et "svakt ledd" som skal ryke for å hindre større skader. Hvis man for eksempel får et kraftig tau inn i propellen, så er det kanskje en fordel om det er "et svakt ledd" som ryker for å unngå større skader. (Men det skulle jo helst ha vært plassert der det var enkelt å skifte ut.)