Jump to content

Biltema teinehaler stopper


Hansvik

Recommended Posts

Har ein ny teinehaler fra Biltema som stopper opp når den har gått litt, starter opp igjen av seg sjølv, stopper igjen..... Veldig irriterande, og teinetrekkingen tek ein evighet. Har 5 krepseteiner på lenken fra 150m. Bruker ikkje lodd. Har også testet med 2 krepseteiner fra 90m, og samme problemet. Klikkelyder fra brytere som om eit relé kobler inn og ut. Er det slik den oppfører seg når bimetallvernet slår inn? I bruksanvisningen står det at bryteren må over i 0 får å få koblet inn igjen trekkeren. Nokon som har vore borti noko lignande? Takkar for svar 😊

Link to post
Share on other sites

Dersom bruksanvisningen sier at du må slå over i 0 for å få koblet inn igjen, og den starter igjen av seg selv er det enten noe feil med bimetallvernet eller så har det ikke noe med bimetallvernet å gjøre i det hele tatt. For meg virker det som du får for stort spenningsfall når motoren starter og at den dermed stopper.

hvis du har mulighet til å måle spenningen inn på motoren når den starter så vil du få en pekepinn.

Er du sikker på at du har riktig type batteri til dette oppsettet?

Link to post
Share on other sites

I bruksanvisningen står det minimum 60Ah. Eg hadde eit slikt i starten, men mistenkte at batteriet var problemet og kjøpte nytt 100Ah marinebatteri hjå Biltema. Har også investert i ein bra Ctek-ladar, så eg meinar straumkilda skal væra Ok.

 

Link to post
Share on other sites

Eg har en northlift lh200. Vanlig 75ah fritidsbatteri fra maritim. Men eg har tykke kabler (husker ikkje dimensjon) men godt over anbefalt. 

Trekker fint 2 krepselenker med 7 teiner på 130m. Har 7kg anker og daumann i hver ende. 

 

Dette kan eg gjøre ihvertfall 2ganger før batteri må lades.... 

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne teinehaleren trekker faktisk så mye som 165A på maks. For min del så er det hinsides all fordnuft og må kunne sies å være veeeldig mye. Her vil kabeltykkelse være svært avgjørende, særlig på lengre strekk. Om du bare står 3 meter unna batteriet så må du ha veldig tykke kabler for at ikke spenningsfallet skal bli enormt. Allerede på 25mm2 kabler vil du a 0,8V spenningsfall. Kraftig teinehaler, men har man bruk for så kraftige saker? 
 

 

9FBF3509-43B9-469B-9207-64D353524B3C.png

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må være noe galt i det databladet. 12volt, 900W og 165 A «går ikke opp».

Hvis den virkelig trekker 165 A på full last er det ikke rart at den starter og stopper som den gjør.

Northlift lh200 som var nevnt lenger oppe gjør samme jobben (løftekapasitet og hastighet) med kun 45A på fullt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...