Jump to content

Volvo penta 140hk bensin, har stemplene chrashet med ventilene?

V-Penta

Recommended Posts

Typebetegnelsen skal stå klistret på innsugsdemperen. Men lappen er sikkert borte siden du ikke allerede har sett den, for den skal være godt synlig. Jeg mener at det kun var AQ140A som hadde to sidedraft forgassere. Et annet tegn er at vannbeholderen er støpt i et stykke, og ikke med front som kan skrues av. Jeg hadde en slik motor en en Draco for noen år siden, og tross mange velmente advarsler om at en slik gammel motor og drev kom til å by på mye problemer så skulle det vise seg at den gikk helt problemfritt de årene jeg hadde den:) Så hvor det er billigst å få tak i deler er jeg usikker på.

B21/23/230  marine utgave aq140/145 og siste var vel 151 er i stor grad samme sak.  Om ventil/ stempel kan møtes avhenger av hvilken kam som er montert,  eks vanlig A kam fra bil møter ikke.  Mener marine og h kam var samme,  og tror disse er helt i grenseland til hva som går bra,  hvis det går bra,  så kan være lurt å ta en grundig sjekk.  Har kjøpt reim blant annet på mekonomen. 

Har ok utvalg av reservedeler som sannsynligvis blir annonsert,  bare å ta kontakt om du mangler noe. 

Hei. Om det er en Aq140a så skal det stå B21 på blokka. Det meste av deler går om hverandre fra en standard B21 motor.. Eneste jeg har hørt er at register reim strammeren er ikke i samme kvalitet på vanlig Volvo B21. Annet matrial valg på båt motor / aq versjon. I tilegg så er forgassere, kamaksel og selvfølgelig kjøle systemet annerledes. Toppen er vanligvis standard 160 topp. Synes å huske at aq ble levert med større eksos ventiler enn standard. Men er ikke skrå sikker. Men du kan også bruke 530 og 531 topper etter hva jeg har hørt. Har selv en aq140a motor. Jeg handler deler fra Skruvat til denne. (Billiegere enn mekonomen). Merkingen av motor skal stå på blokka og på ett lite skilt ved drev adapteren om det er en aq motor. Men veldig mange har byttet ut aq motorene med vanlig B21 motor. Bare flyttet over mariniserings delene. Da står det kun på blokka. Om ventiler har møtt stemplene avhenger av mye. Disse motorene er gamle, og har veldig ofte slipt topp. Da er jo selvfølgelig rissikoen til stede. Veldig vanlig med tæring på eksos porten på disse også. Kan sende deg bilde av motor merking / plassering om ønskelig. (Får ikke tatt bilde før i morgen).

Første generasjon B19/B21 med standard kam tåler regreimshavari. Men, det er mange unntak. Planet topp, annen kam osv.

Disse AQ motorene er i utgangspunktet merket med et fastnaglet messingeskilt på blokka, der du skrur fast startmotoren. AQ140 er basert på B21, AQ145 er basert på B23, AQ151 er basert på B230 (Som ligner på B23, men er ikke lik) I mange tilfeller er disse motorene byttet ut med vanlige bilmotorer. B19/B21 har 4 frostplugger på høyre side, B23 og B230 har 7 frostplugger, 4 på høyre og 3 på venstre side av blokka. Alle motorer har innslått typemerking og serienummer  på blokka, rett bak fordeleren. B230 har i tillegg innstøpt "B230" på høyre side, langt ned på blokka.

Gjennom årene har de fleste av disse motorene blitt skrudd mye på, eller erstattet av bilmotorer fra huggeren. Motoren på bildet er blant dem. Er flere ting som viser at en, eller flere "Eksperter" har modifisert en god del på motoren. Vannpumpene på AQ140/AQ145 er unike og ulik bilmodellen, de har ingen slange på høyre side, slik den avbildede. Det sitter bare en liten overgang som går rett inn i den høyre vanntanken. B23 og B230 har vanlig bilvannpumpe og slange, som avbildet.

For meg ser det ut som nedre del av blokka har stått lenge under vann. Reimhjulene er helt opprustet. På båtmotorer blir det ofte litt rust på reimhjulene, men ikke på tennene som hele tiden blir polert at registerreima. Sammenlign de to nederste med det øverste reimhjulet. Reimhjulet på vannpumpe ser også ut til å ha stått i vann, det er riktignok vridd fra posisjon klokka 6 til klokka 9.

Er redd det er en del utfordringer før det blir liv i denne motoren. Det positive er at disse motorene er lette å skru på og deler hovedsaklig er billige bildeler, med visse unntak.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...